dc.contributor.author | Pehkonen, Tuire | |
dc.date.accessioned | 2012-01-02T08:59:24Z | |
dc.date.available | 2012-01-02T08:59:24Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2011123019241 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/38246 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön toimeksiantaja on asiantuntijapalveluyritys, Yritys X, joka tarjoaa informaatioteknologiapalveluita B2B-markkinoille. Opinnäytetyön aihe on B2B-yrityksen sähköinen markkinointiviestintä, jota käsitellään myös asiantuntijapalveluyrityksen näkökulmasta. Yritykseen liittyvät nimet on muutettu anonymiteetin suojelemiseksi.
Työn tavoitteena on kehittää Yritys X:n sähköistä markkinointiviestintää, erityisesti sosiaalisen median osa-aluetta, mutta myös sähköpostimarkkinointia. Työn tarkoituksena on tarjota analyysin pohjalta kehitysehdotuksia paremman markkinointistrategian laatimiseksi ja sähköisen markkinointiviestinnän tehostamiseksi. Sosiaalista mediaa käsiteltiin yritysten, tarkemmin sanottuna B2B-yritysten, näkökulmasta.
Opinnäytetyön menetelmäksi valittiin pienimuotoinen kehittämistutkimus, johon koottiin teoriatietoa pääasiallisesti sähköiseen markkinointiviestintään ja sosiaaliseen mediaan keskittyvistä teoksista ja sähköisistä lähteistä. Työhön haastateltiin toimeksiantajayrityksen edustajia että kahta sosiaalisen median asiantuntijaa.
Toimeksiantajayrityksen sähköisen markkinoinnin nykytilaa tarkastellessa huomattiin, että sosiaalista mediaa hyödynnetään toimeksiantajayrityksessä tällä hetkellä vain vähän, kun taas sähköpostimarkkinointiin on keskitytty huomattavasti enemmän. Lisäksi esiin tuotiin sähköisen markkinointiviestinnän puutteita, joiden pohjalta toimeksiantajalle annettiin kehitysehdotuksia. Opinnäytetyön kautta löydettiin myös uusinta tietoa sosiaalisen median hyödyntämisestä yrityskäytössä.
Opinnäytetyön tärkein päätelmä oli se, että toimeksiantaja yrityksen on luotava kokonaisvaltainen sähköisen markkinointiviestinnän strategia, jonka eri osa-alueet saadaan toimimaan yhtenä tehokkaana kokonaisuutena – ei toisistaan erillisinä markkinoinnin toimintoina. Sosiaalinen media on tehokas B2B-markkinoinnin väline, kun mukaan lähdetään avoimuuden ilmapiirissä ja arvokkaan sisällön tuottajana. Yritykselle sopivina kanavina pidettiin erityisesti verkkoyhteisöpalveluja, blogia ja mikroblogia. Sähköpostimarkkinoinnissa tulisi jatkossa kehittää tapoja kerätä sähköpostiosoitteita siten, että vastaanottajat saadaan itse luovuttamaan osoitteensa yrityksen markkinointikäyttöön. | fi |
dc.description.abstract | This thesis was commissioned by a firm which provides information technology services to the B2B market. For reasons of confidentiality, the firm is referred to as Company X. The subject of this thesis is e-marketing communications for a B2B company whose business idea is to offer specialised services.
The objective was to develop the company’s e-marketing communications, especially in the field of social media but also e-mail marketing. The purpose was to offer development proposals to improve the marketing strategy and to accelerate e-marketing communications. Social media were covered from the point of view of companies, especially B2B companies.
The study was carried out as a small-scale development study. The theory was mainly collected from books and electronic sources focusing on e-marketing communications and social media. Representatives of Company X and two experts on social media were also interviewed for this thesis.
After examining the present situation regarding e-marketing in Company X, it was evident that social media have been utilized only a little whereas e-mail marketing has been carried out more. In addition, the study revealed some deficiencies in the current e-marketing communications and on the basis of these findings, development proposals were given. During the thesis process, the latest information about utilising social media for business was discovered.
The main conclusion is that the client firm should create a holistic strategy for e-marketing communications in which the different sections are made to function as one efficient whole – not as separate and independent marketing activities. Social media are effective B2B marketing tools when the firm engages with them in a spirit of openness and as a valuable content producer. The most suitable social media channels for Company X are social networking services, blogs and microblogs. Where e-mail marketing is concerned, it is important that the addresses are collected with the recipients’ knowledge and permission. For Company X, it would be very beneficial to develop ways for getting the recipient firms to submit their e-mail addresses voluntarily. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.subject | B2B-yritykset | |
dc.title | Sähköisen markkinointiviestinnän kehittäminen B2B-yrityksen näkökulmasta : Case: Yritys X | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/185 | |
dc.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | sähköinen viestintä | |
dc.subject.ysa | markkinointiviestintä | |
dc.subject.ysa | sosiaalinen media | |
dc.contributor.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing| | |
dc.subject.discipline | Liiketalouden koulutusohjelma | |