Asiakkaiden vaikutusmahdollisuudet yrityksen toimintaan Case: K- Market Neulamuikku
Viljanen, Marja-Leena (2011)
Viljanen, Marja-Leena
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201021025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201021025
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millä keinoin asiakkaat haluaisivat vaikuttaa K- market Neulamuikun toimintaan. Tutkimuksen avulla oli tarkoitus myös kartoittaa palautteenanta-miseen ja kehittämisehdotusten antamiseen käytettyjä viestintäkanavia. Tutkimuksen viitekehyk-sessä keskitytään asiakkuuksien hallintaan eri viestintäkeinojen avulla. Teoriaosuudessa tarkastellaan näiden keinojen toimivuutta ja käyttöä.
Tutkimus toteutettiin syyskuussa 2011 ja siihen haastateltiin 10 K- market Neulamuikun asiakasta. Haastateltavat valikoituivat ikäryhmittäin oman halukkuutensa perusteella. Haastattelut nauhoitet-tiin ja litteroitiin erillisiksi tiedostoiksi. Tulokset analysoitiin kvalitatiivisia menetelmiä käyttäen.
Tutkimustuloksista nähdään, että haastateltavat haluavat olla yhteydessä yritykseen pääasiassa hen-kilökohtaisen palautteen välityksellä. Muiden yhteydenottokanavien auki pitämiseen löytyi kuiten-kin tarvetta. Tuloksista yritys saa tietoa asiakkaiden käyttämistä tavoista ja pystyy parantamaan toimintaansa.
Tulosten pohjalta on pohdittu käytettyä aineistoa, uusia tapoja saada palautetta ja kehittämisehdo-tuksia toiminnan parantamiseksi sekä nykyisten palautteenantokanavien toimivuutta. Pohdinta osi-ossa on tarkasteltu myös tutkimuksen onnistumista ja jatkotutkimusaiheita.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millä keinoin asiakkaat haluaisivat vaikuttaa K- market Neulamuikun toimintaan. Tutkimuksen avulla oli tarkoitus myös kartoittaa palautteenanta-miseen ja kehittämisehdotusten antamiseen käytettyjä viestintäkanavia. Tutkimuksen viitekehyk-sessä keskitytään asiakkuuksien hallintaan eri viestintäkeinojen avulla. Teoriaosuudessa tarkastellaan näiden keinojen toimivuutta ja käyttöä.
Tutkimus toteutettiin syyskuussa 2011 ja siihen haastateltiin 10 K- market Neulamuikun asiakasta. Haastateltavat valikoituivat ikäryhmittäin oman halukkuutensa perusteella. Haastattelut nauhoitet-tiin ja litteroitiin erillisiksi tiedostoiksi. Tulokset analysoitiin kvalitatiivisia menetelmiä käyttäen.
Tutkimustuloksista nähdään, että haastateltavat haluavat olla yhteydessä yritykseen pääasiassa hen-kilökohtaisen palautteen välityksellä. Muiden yhteydenottokanavien auki pitämiseen löytyi kuiten-kin tarvetta. Tuloksista yritys saa tietoa asiakkaiden käyttämistä tavoista ja pystyy parantamaan toimintaansa.
Tulosten pohjalta on pohdittu käytettyä aineistoa, uusia tapoja saada palautetta ja kehittämisehdo-tuksia toiminnan parantamiseksi sekä nykyisten palautteenantokanavien toimivuutta. Pohdinta osi-ossa on tarkasteltu myös tutkimuksen onnistumista ja jatkotutkimusaiheita.