Hoitohenkilökunnan yksilöllisen osaamisen tunnistaminen vanhustyön arjessa
Laitila-Mphande, Tarja; Julkunen, Tuula (2011)
Laitila-Mphande, Tarja
Julkunen, Tuula
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122919225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122919225
Tiivistelmä
Yhteiskunnassa käydään keskustelua vanhustenhoidosta ja palveluista. Tärkeä osa keskusteluja ovat henkilöstön riittävyys, ammattitaito ja osaaminen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella hoitohenkilökunnan yksilöllisen osaamisen tunnistamista. Opinnäytetyön aihevalinnan yksi kiinnostuksen kohde oli työelämälähtöisesti selvittää, miten paljon henkilökunnalla on tietoa, taitoa ja ymmärrystä, joita ei osata
hyödyntää ja joka ei näy jokapäiväisessä työssä.
Tavoitteena oli kartoittaa erilaisia henkilökunnan osaamis ja kiinnostusalueita, joita voi hyödyntää työssä asiakkaiden kanssa toimimiseen ja toiminnalliseen arkeen. Tavoite oli myös herättää henkilökunnan kiinnostus omien osaamisalueiden näkyväksi tekemiseen ja käyttöön päivittäisessä työssä.
Tutkimuskysymysten avulla pyrittiin löytämään vastauksia siihen miten yksilöllinen osaaminen voitaisiin tunnistaa vanhustyön arjessa ja mitkä edistävät tai estävät osaamisen tun nistamista. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin, jossa aineisto koottiin luonnollisissa tilanteissa ja tiedon keruussa käytettiin ihmisiä. Tutkimusaineisto kerättiin Vantaan kaupungin vanhustenkeskuksen hoivapalvelujen yhden osaston koko
hoitohenkilökunnalta puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä kyselylomaketta käyttäen ja analysoitiin sisällön analyysillä.
Tulosten perusteella yksilöllisen osaamisen tunnistamiseen kuuluu osaamisen ymmärtämi nen joka usein lähtee teoriatiedosta, työkokemuksesta ja käytännön taidoista. Yksilöllisen osaamisen tunnistamista helpottaa tiedostaminen, että jokaisella henkilökuntaan kuuluvalla on omia mielenkiinnonkohteita ja erityisosaamista, joita voi
hyödyntää työssä. Tuloksista ilmeni, että henkilökunta on valmis jakamaan yksilöllistä osaamistaan tavoitteena vuoro vaikutteinen yhdessä oleminen asukkaiden kanssa. Näiden tunnistamiseen ja toteutumiseen tarvitaan
osaamisen johtamista, joka nousi tuloksissa osaamista edistävän tekijänä.
Johtopäätöksinä suositellaan Vantaan hoivapalveluja lisäämään nykyiseen osaamisen arviointi kaavakkeeseen yksilölliset vahvuudet ja työn kannalta näkymättömät (hiljaiset) osaamiset sekä miettimään lähijohtajan osaamisen johtamista suhteessa niihin.
hyödyntää ja joka ei näy jokapäiväisessä työssä.
Tavoitteena oli kartoittaa erilaisia henkilökunnan osaamis ja kiinnostusalueita, joita voi hyödyntää työssä asiakkaiden kanssa toimimiseen ja toiminnalliseen arkeen. Tavoite oli myös herättää henkilökunnan kiinnostus omien osaamisalueiden näkyväksi tekemiseen ja käyttöön päivittäisessä työssä.
Tutkimuskysymysten avulla pyrittiin löytämään vastauksia siihen miten yksilöllinen osaaminen voitaisiin tunnistaa vanhustyön arjessa ja mitkä edistävät tai estävät osaamisen tun nistamista. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin, jossa aineisto koottiin luonnollisissa tilanteissa ja tiedon keruussa käytettiin ihmisiä. Tutkimusaineisto kerättiin Vantaan kaupungin vanhustenkeskuksen hoivapalvelujen yhden osaston koko
hoitohenkilökunnalta puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä kyselylomaketta käyttäen ja analysoitiin sisällön analyysillä.
Tulosten perusteella yksilöllisen osaamisen tunnistamiseen kuuluu osaamisen ymmärtämi nen joka usein lähtee teoriatiedosta, työkokemuksesta ja käytännön taidoista. Yksilöllisen osaamisen tunnistamista helpottaa tiedostaminen, että jokaisella henkilökuntaan kuuluvalla on omia mielenkiinnonkohteita ja erityisosaamista, joita voi
hyödyntää työssä. Tuloksista ilmeni, että henkilökunta on valmis jakamaan yksilöllistä osaamistaan tavoitteena vuoro vaikutteinen yhdessä oleminen asukkaiden kanssa. Näiden tunnistamiseen ja toteutumiseen tarvitaan
osaamisen johtamista, joka nousi tuloksissa osaamista edistävän tekijänä.
Johtopäätöksinä suositellaan Vantaan hoivapalveluja lisäämään nykyiseen osaamisen arviointi kaavakkeeseen yksilölliset vahvuudet ja työn kannalta näkymättömät (hiljaiset) osaamiset sekä miettimään lähijohtajan osaamisen johtamista suhteessa niihin.