Mediakasvatuksen toteutus varhaiskasvatuksessa
Mäenpää, Mari (2011)
Mäenpää, Mari
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120317075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120317075
Tiivistelmä
Media näkyy ja vaikuttaa elämässämme nykyaikana paljon. Erilaiset mediatuotteet ja medialaitteet ympäröivät meitä ja niitä käyttävät yhä nuoremmat lapset. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli vertailla kahden kaupungin kokemuksia mediakasvatuksesta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee mediakasvatusta ja sen toteuttamista varhaiskasvatuksessa sekä median vaikutuksia lapsiin. Tutkimus suoritettiin kyselylomakkeilla, jotka lähetettiin kahteen päiväkotiin, Hämeenlinnaan ja Vaasaan. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat media, mediakasvatus, varhaiskasvatus ja kriittinen medialukutaito.
Tutkimuksessa selvisi, että mediakasvatusta toteutetaan ryhmissä satunnaisesti. Mediakasvatus määriteltiin pääasiassa erilaisiksi mediavälineiksi, sen sijaan, että sitä olisi pohdittu kasvatuksellisena toimintana. Vain yksi vastaaja oli saanut koulutusta mediakasvattamisesta ja vain puolella vastaajista löytyi halukkuutta koulutuksen saamiseen. Vastaajista 77 % sanoi havainneensa lapsissa liiallisen median käytön merkkejä ja vain 46 % keskusteli mediavanhemmuudesta vanhempien kanssa. Käytetyimmät mediavälineet olivat kamera, CD-soitin sekä kuva- ja satukirjat.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee mediakasvatusta ja sen toteuttamista varhaiskasvatuksessa sekä median vaikutuksia lapsiin. Tutkimus suoritettiin kyselylomakkeilla, jotka lähetettiin kahteen päiväkotiin, Hämeenlinnaan ja Vaasaan. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat media, mediakasvatus, varhaiskasvatus ja kriittinen medialukutaito.
Tutkimuksessa selvisi, että mediakasvatusta toteutetaan ryhmissä satunnaisesti. Mediakasvatus määriteltiin pääasiassa erilaisiksi mediavälineiksi, sen sijaan, että sitä olisi pohdittu kasvatuksellisena toimintana. Vain yksi vastaaja oli saanut koulutusta mediakasvattamisesta ja vain puolella vastaajista löytyi halukkuutta koulutuksen saamiseen. Vastaajista 77 % sanoi havainneensa lapsissa liiallisen median käytön merkkejä ja vain 46 % keskusteli mediavanhemmuudesta vanhempien kanssa. Käytetyimmät mediavälineet olivat kamera, CD-soitin sekä kuva- ja satukirjat.