Henkilöstön kehittämisstrategiat työntekijän näkökulmasta
Bergström, Henry (2011)
Bergström, Henry
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011123019239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011123019239
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Intersport Mikonkadun henkilöstön kehittämisstrategioiden toimivuutta työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitkä ovat Intersport Mikonkadun henkilöstön mielestä tärkeitä työssä oppimisen keinoja, sekä tarkasteltiin, kohtaavatko henkilöstön ja yrityksen visio tärkeistä työssä oppimisen keinoista.
Teoreettinen viitekehys rakentui yksilön osaamisen ja työssä oppimisen kirjallisuudesta. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkasteltiin yksilön osaamisen hyödyllisyyttä yrityksen kannalta sekä yksilön oppimista ja yksilön osaamisen muodostumista. Osana tutkimuksen teoriaa oli myös Intersport Mikonkadun henkilöstön osaamisen konkreettiset kehittämiskeinot. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin E-lomakkeella Intersport Mikonkadun henkilöstöltä 5. -17.10.2011. Jokainen vastaaja kävi yksitellen vastaamassa kyselyyn suljetussa toimistotilassa. Kyselyyn vastasi 25 henkilöä, ja vastausprosentiksi muodostui 71,5 %.
Intersport Mikonkadun työntekijät kokivat, että henkilöstön osaamisen kehittämistoimissa olisi parannettavaa. Henkilöstön mielestä kuitenkin tärkeimpinä työssä oppimisen keinoina pidetyt asiat, olivat samoja, jotka koettiin onnistuneimmiksi yrityksen konkreettisista koulutusmetodeista. Tutkimustulosten perusteella yrityksen olisi parannettava tiedotusta, rakennettava kattavampi perehdytys uusille työntekijöille ja lisätä koulutusten määrää, jotta henkilöstön kehittämisstrategiat saataisiin entistä toimivammaksi.
Teoreettinen viitekehys rakentui yksilön osaamisen ja työssä oppimisen kirjallisuudesta. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkasteltiin yksilön osaamisen hyödyllisyyttä yrityksen kannalta sekä yksilön oppimista ja yksilön osaamisen muodostumista. Osana tutkimuksen teoriaa oli myös Intersport Mikonkadun henkilöstön osaamisen konkreettiset kehittämiskeinot. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin E-lomakkeella Intersport Mikonkadun henkilöstöltä 5. -17.10.2011. Jokainen vastaaja kävi yksitellen vastaamassa kyselyyn suljetussa toimistotilassa. Kyselyyn vastasi 25 henkilöä, ja vastausprosentiksi muodostui 71,5 %.
Intersport Mikonkadun työntekijät kokivat, että henkilöstön osaamisen kehittämistoimissa olisi parannettavaa. Henkilöstön mielestä kuitenkin tärkeimpinä työssä oppimisen keinoina pidetyt asiat, olivat samoja, jotka koettiin onnistuneimmiksi yrityksen konkreettisista koulutusmetodeista. Tutkimustulosten perusteella yrityksen olisi parannettava tiedotusta, rakennettava kattavampi perehdytys uusille työntekijöille ja lisätä koulutusten määrää, jotta henkilöstön kehittämisstrategiat saataisiin entistä toimivammaksi.