Hevosterapian merkitys henkisen hyvinvoinnin kuntoutuksessa
Pohjola, Johanna (2011)
Pohjola, Johanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120917795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120917795
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää onko hevosterapialla merkitystä henkisen hyvinvoinnin kuntoutuksessa lapsilla ja nuorilla. Tavoitteena oli lisätä tietoa hevosterapiasta ja sen käytöstä kuntoutusmuotona. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin kahdelta sosiaalipedagogisen hevostoiminnan terapeutilta.
Tutkimuksessa selvitettiin onko hevosterapiasta apua henkisen hyvinvoinnin kuntoutumisessa lapsilla ja nuorilla sekä miten kuntoutuminen näkyy hevosterapiassa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös hevosen merkitystä lasten ja nuorten kuntoutusprosessissa sekä sitä, minkälainen merkitys on kuntoutuksen ajan ympäristöllä. Tutkimuksessa käsiteltiin aihetta terapeutin näkökulmasta. Tutkimuksessa käsiteltiin hevosterapiaa käytännön hoitotyön näkökulmasta sekä tarkasteltiin, miten hevosterapiaa voitaisiin hyödyntää enemmän lasten ja nuorten henkisen hyvinvoinnin kuntoutuksessa.
Tutkimustulosten mukaan hevosterapiasta oli hyötyä erityisesti lapsille ja nuorille, joilla oli erinäisiä henkisen hyvinvoinnin ongelmia. Hevosterapia on erityisesti tarkoitettu henkisen hyvinvoinnin kuntoutukseen. Lapset ja nuoret olivat hyötyneet hevosterapiasta monella eri tavalla ja sen avulla oli pystytty ehkäisemään muun muassa huostaanottoja. Hevosterapiaa voidaan myös sujuvasti hyödyntää kaikessa hoitotyössä sekä muillakin eri sektoreilla.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää hoitoalalla siten, että neuvoloista, kouluista ja sosiaalipuolelta ohjattaisiin lapsia ja nuoria herkemmin hevosterapiaan silloin, kun todetaan tutkimuksissa siitä olevan vastaavaa hyötyä heille. Erityisesti terveydenhoitajat voisivat käyttää työssään lasten ja nuorten parissa hevosterapiaa yhtenä suositeltavana kuntoutusmuotona.
Tutkimuksessa selvitettiin onko hevosterapiasta apua henkisen hyvinvoinnin kuntoutumisessa lapsilla ja nuorilla sekä miten kuntoutuminen näkyy hevosterapiassa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös hevosen merkitystä lasten ja nuorten kuntoutusprosessissa sekä sitä, minkälainen merkitys on kuntoutuksen ajan ympäristöllä. Tutkimuksessa käsiteltiin aihetta terapeutin näkökulmasta. Tutkimuksessa käsiteltiin hevosterapiaa käytännön hoitotyön näkökulmasta sekä tarkasteltiin, miten hevosterapiaa voitaisiin hyödyntää enemmän lasten ja nuorten henkisen hyvinvoinnin kuntoutuksessa.
Tutkimustulosten mukaan hevosterapiasta oli hyötyä erityisesti lapsille ja nuorille, joilla oli erinäisiä henkisen hyvinvoinnin ongelmia. Hevosterapia on erityisesti tarkoitettu henkisen hyvinvoinnin kuntoutukseen. Lapset ja nuoret olivat hyötyneet hevosterapiasta monella eri tavalla ja sen avulla oli pystytty ehkäisemään muun muassa huostaanottoja. Hevosterapiaa voidaan myös sujuvasti hyödyntää kaikessa hoitotyössä sekä muillakin eri sektoreilla.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää hoitoalalla siten, että neuvoloista, kouluista ja sosiaalipuolelta ohjattaisiin lapsia ja nuoria herkemmin hevosterapiaan silloin, kun todetaan tutkimuksissa siitä olevan vastaavaa hyötyä heille. Erityisesti terveydenhoitajat voisivat käyttää työssään lasten ja nuorten parissa hevosterapiaa yhtenä suositeltavana kuntoutusmuotona.