Nuorten naisten ostokäyttäytyminen lentoasemalla
Harala, Erika (2011)
Harala, Erika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016609
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää nuorille naisille tyypillistä ostokäyttäytymistä lentoasemalla. Tavoitteena oli kartoittaa ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä, esillepanon merkitystä ja löytää houkuttelevan lentokenttämyymälän ominaispiirteet.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja sen tuloksia analysoitiin laadullisin menetelmin. Tutkimus perustui lokakuussa 2011 tehtyihin yksilöhaastatteluihin, joiden kohteena olivat 20–30-vuotiaat säännöllisesti matkustavat naiset. Teemahaastattelut laadittiin ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä käsittelevän teorian pohjalta.
Tutkimustulokset osoittivat, että kohderyhmä piti tärkeimpinä tekijöinä myymälän valinnassa sijaintia, selkeää yleisilmettä ja asioinnin sujuvuutta. Ostopäätöksen syntyyn vaikuttivat eniten esillepanot ja tarjoukset. Suuri osa ostoksista oli ennalta suunniteltuja. Ostoksissaan nuoret naiset suosivat kosmetiikkaa, tuoksuja ja makeisia.
Tutkimuksen tuloksista voi päätellä, että nuoria naisia kiinnostavan myymälän tulee panostaa valikoiman lisäksi visuaaliseen ilmeeseen ja tehokkaaseen tilasuunnitteluun. Tuotteiden tulee olla helposti saatavilla ja selkeästi hinnoiteltuja.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja sen tuloksia analysoitiin laadullisin menetelmin. Tutkimus perustui lokakuussa 2011 tehtyihin yksilöhaastatteluihin, joiden kohteena olivat 20–30-vuotiaat säännöllisesti matkustavat naiset. Teemahaastattelut laadittiin ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä käsittelevän teorian pohjalta.
Tutkimustulokset osoittivat, että kohderyhmä piti tärkeimpinä tekijöinä myymälän valinnassa sijaintia, selkeää yleisilmettä ja asioinnin sujuvuutta. Ostopäätöksen syntyyn vaikuttivat eniten esillepanot ja tarjoukset. Suuri osa ostoksista oli ennalta suunniteltuja. Ostoksissaan nuoret naiset suosivat kosmetiikkaa, tuoksuja ja makeisia.
Tutkimuksen tuloksista voi päätellä, että nuoria naisia kiinnostavan myymälän tulee panostaa valikoiman lisäksi visuaaliseen ilmeeseen ja tehokkaaseen tilasuunnitteluun. Tuotteiden tulee olla helposti saatavilla ja selkeästi hinnoiteltuja.