Vaasa Choir Festival : Brand Awareness and The Expectations of Scandinavian Choirs
Porre, Maria (2012)
Porre, Maria
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201201522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201201522
Tiivistelmä
Vaasan kuorofestivaali on viisi päivää kestävä kuorolaulutapahtuma, joka järjestetään vuosittain Vaasassa toukokuun lopussa. Vaasan kuorofestivaalin tavoitteena on tulla kansainvälisemmäksi erityisesti Skandinaviassa, jotta tapahtuma houkuttelisi enemmän laatukuoroja esiintymään. Tämän vuoksi festivaalin järjestäjä halusi saada selville tapahtuman brandin tunnettuuden skandinaavisten kuorojen keskuudessa ja lisäksi selvittää keinot, joilla tunnettuutta voidaan lisätä ja kehittää festivaalia. Teoriaosuus on jaettu kahteen pääosaan: brandi ja markkinointi. Brandi-osuus ensin määrittelee mitä on brandi, jonka jälkeen brandin tunnettuus, sen eri tasot ja keinot tunnettuuden lisäämiseen selitetään yksityiskohtaisesti. Brandin identiteettimalleja käytetään pohjana selittämään, kuinka rakennetaan vahva brandi. Markkinointiosuudessa myös määritellään ensin mitä on markkinointi ja tapahtuman johtaminen, minkä jälkeen markkinointi mix- ja 8P-teorioita matkailualalle sovelletaan ja käytetään pohjana festivaalin markkinoinnille. Empiirinen osuus on toteutettu lähettämällä kysely ryhmälle skandinaavisia kuoroja. Kysely koostuu sekä kvantitatiivisista että kvalitatiivisista kysymyksistä. Näytteen koko on 700 kuoroa, joista 163 vastasi kyselyyn antaen vastausprosentiksi 23. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Vaasan kuorofestivaali on tunnettu Suomes-sa, mutta ei Skandinaviassa. Festivaalin järjestäjien tulisi panostaa enemmän kansainväliseen markkinointiin ja suhteiden luomiseen. Festivaalista voisi esimerkiksi rakentaa erilaisia ”festivaalipaketteja”, jotka sisältäisivät eri palveluita, joita osallistuja festivaalin aikana tarvitsee.