Sosiaalisten taitojen tukeminen Milly ja Molly -kirjojen avulla
Rantasalo, Niina-Kristiina (2011)
Rantasalo, Niina-Kristiina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518624
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka aiheena on sosiaalisten taitojen tukeminen Milly ja Molly -kirjojen avulla. Kohderyhmä on vaasalaisen ostopalvelupäiväkodin, Vaasan englantilaisen leikkikoulun, junior-ryhmä. Ryhmässä on 19 lasta, joiden ikäjakauma on 3-5 vuotta.
Tavoitteena on tutkia, voidaanko sosiaalisia taitoja tukea Milly ja Molly -kirjojen avulla. Samalla voidaan tutkia vuorovaikutuksellisen pienryhmätoiminnan mahdollisuuksia lasten osallisuuden lisäämisessä päiväkodin arjessa.
Työn toiminnallinen osuus toteutettiin 5 lapsen pienryhmissä keväällä 2011. Tuokioita oli yhteensä 16 kappaletta. Tuokiot koostuivat neljästä eri Milly ja Molly -kirjasta ja niihin liittyvistä luovan toiminnan tuokioista.
Toimintatuokioilla voidaan osoittaa, etteivät Milly ja Molly -sarjan kirjat sinällään tue lasten sosiaalisia taitoja, mutta yhdistettynä toimintaan pienryhmissä lasten osallisuus lisääntyy ja heidän sosiaaliset taitonsa vahvistuvat ryhmissä.
Tavoitteena on tutkia, voidaanko sosiaalisia taitoja tukea Milly ja Molly -kirjojen avulla. Samalla voidaan tutkia vuorovaikutuksellisen pienryhmätoiminnan mahdollisuuksia lasten osallisuuden lisäämisessä päiväkodin arjessa.
Työn toiminnallinen osuus toteutettiin 5 lapsen pienryhmissä keväällä 2011. Tuokioita oli yhteensä 16 kappaletta. Tuokiot koostuivat neljästä eri Milly ja Molly -kirjasta ja niihin liittyvistä luovan toiminnan tuokioista.
Toimintatuokioilla voidaan osoittaa, etteivät Milly ja Molly -sarjan kirjat sinällään tue lasten sosiaalisia taitoja, mutta yhdistettynä toimintaan pienryhmissä lasten osallisuus lisääntyy ja heidän sosiaaliset taitonsa vahvistuvat ryhmissä.