Vaasan kaupungin atk-osaston helpdesk-toiminnan analysointi ja kehittäminen
Bergström, Mari (2011)
Bergström, Mari
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618703
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Vaasan kaupungin atk-osasto.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella helpdeskin nykytilannetta sekä pyrkiä muuttamaan sitä henkilöstön kannalta miellyttävämmäksi. Nyt toimivassa helpdesk-järjestelyssä on puutteita käytännön kannalta. Aineistoa saatiin kysymällä helpdeskissä työskenteleviltä henkilöiltä, mikä helpdeskissä on hyvää ja mikä on huonoa. Työn tärkeimpänä tarkoituksena oli tutkia helpdeskin ongelmakohtia sekä tarjota niihin ratkaisuvaihtoehtoja.
Helpdeskin tilannetta tutkiessa havaittiin ongelmaksi muun muassa helpdesk-päivän pituus sekä atk-osaston tilat. Helpdesk on auki aamusta puoli kahdeksasta iltaneljään. Helpdeskin aukioloaikaa ei pystytä muuttamaan terveyspalveluiden takia, mutta helpdesk-työvuoron pituus voidaan muuttaa puolen päivän mittaiseksi. Maisemakonttorista tulisi myös saada oma rauhallinen työtila helpdeskille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella helpdeskin nykytilannetta sekä pyrkiä muuttamaan sitä henkilöstön kannalta miellyttävämmäksi. Nyt toimivassa helpdesk-järjestelyssä on puutteita käytännön kannalta. Aineistoa saatiin kysymällä helpdeskissä työskenteleviltä henkilöiltä, mikä helpdeskissä on hyvää ja mikä on huonoa. Työn tärkeimpänä tarkoituksena oli tutkia helpdeskin ongelmakohtia sekä tarjota niihin ratkaisuvaihtoehtoja.
Helpdeskin tilannetta tutkiessa havaittiin ongelmaksi muun muassa helpdesk-päivän pituus sekä atk-osaston tilat. Helpdesk on auki aamusta puoli kahdeksasta iltaneljään. Helpdeskin aukioloaikaa ei pystytä muuttamaan terveyspalveluiden takia, mutta helpdesk-työvuoron pituus voidaan muuttaa puolen päivän mittaiseksi. Maisemakonttorista tulisi myös saada oma rauhallinen työtila helpdeskille.