VALTATIE 4 PÄÄLLYSTÄMINEN VÄLILLÄ HAARANSILTA–KIVINIEMI 2013–2015
Nyyssönen, Anna (2012)
Nyyssönen, Anna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202011826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202011826
Tiivistelmä
Oulun alueen vetovoimaisuus ja elinkeinoelämän toimintaedellytykset ovat suurelta osalta olleet riippuvaisia valtatie neljän toimivuudesta. Liikenne- ja viestintäministeriön tienpidon talousarvioon kohdistuneet säästötoimenpiteet ovat vaikuttaneet valtakunnallisesti. Kunnostustoimet ovat korvanneet tieverkon suuremmat parannustyöt. Valtatie neljän tieosuudella Haaransilta–Kiviniemi suunniteltu päällysteen vaiheittain rakentaminen on jäänyt määrärahojen puuttuessa toteutumatta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laskea kustannuksiltaan edullisin ja kulutusominaisuuksiltaan kestävin päällystevaihtoehto valtatie neljän tieosuudelle Haaransilta–Kiviniemi. Opinnäytetyössä hyödynnettiin Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen ylläpitämiä tierekisteritietoja ja vuosittain kerättäviä kuntomittaustuloksia sekä liikennemäärän kehitysseurantaa. Päällystystoimenpiteet on arvioitu toteutettavan vuosien 2013–2015 aikana.
Selvityksessä esitettiin perusteet tien päällystämisen nopealle toteuttamistarpeelle ja hinta-arviot kolmelle päällystevaihtoehdolle neljällä asfalttityypillä. Tuloksia vertailtiin alkukustannusinvestointien ja 15 vuoden käyttökulujen kautta. Arvonmäärityksessä käytettiin nykyarvomenetelmää. Tulosten perusteella suositellaan tieosuudelle Haaransilta–Kempele varsinaisten ajokaistojen päällysteeksi SMA 22/125:ta ja ohituskaistoille AB 22/125:ta ja tieosuudelle Kempele–Kiviniemi kaikille ajokaistoille SMA 22/125:ta. Ramppeihin ja kiertoliittymään päällysteeksi esitetään SMA 22/125:ta ja pientareihin AB 22/125:n tai AB 16/125:n käyttämistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laskea kustannuksiltaan edullisin ja kulutusominaisuuksiltaan kestävin päällystevaihtoehto valtatie neljän tieosuudelle Haaransilta–Kiviniemi. Opinnäytetyössä hyödynnettiin Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen ylläpitämiä tierekisteritietoja ja vuosittain kerättäviä kuntomittaustuloksia sekä liikennemäärän kehitysseurantaa. Päällystystoimenpiteet on arvioitu toteutettavan vuosien 2013–2015 aikana.
Selvityksessä esitettiin perusteet tien päällystämisen nopealle toteuttamistarpeelle ja hinta-arviot kolmelle päällystevaihtoehdolle neljällä asfalttityypillä. Tuloksia vertailtiin alkukustannusinvestointien ja 15 vuoden käyttökulujen kautta. Arvonmäärityksessä käytettiin nykyarvomenetelmää. Tulosten perusteella suositellaan tieosuudelle Haaransilta–Kempele varsinaisten ajokaistojen päällysteeksi SMA 22/125:ta ja ohituskaistoille AB 22/125:ta ja tieosuudelle Kempele–Kiviniemi kaikille ajokaistoille SMA 22/125:ta. Ramppeihin ja kiertoliittymään päällysteeksi esitetään SMA 22/125:ta ja pientareihin AB 22/125:n tai AB 16/125:n käyttämistä.