Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kiintymyssuhde ja varhainen vuorovaikutus perhelehtien kuvaamana

Kivelä, Anna; Mainio, Karoliina (2012)

 
Avaa tiedosto
Kivela_Anna.pdf (345.1Kt)
Lataukset: 


Kivelä, Anna
Mainio, Karoliina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202031879
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ


Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma, kätilötyön suuntautumisvaihtoehto
______________________________________________________________

Tekijät: Anna Kivelä ja Karoliina Mainio
Opinnäytetyön nimi: Kiintymyssuhde ja varhainen vuorovaikutus perhelehtien kuvaa-mana
Työn ohjaajat: Pirjo Juujärvi ja Seija Mattila
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Kevät 2012 Sivumäärä: 49
______________________________________________________________

Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kuvata, mitä suomalaiset perhelehdet kertovat vastasyntyneen ja vanhemman välisestä kiintymyssuhteesta ja varhaisesta vuorovaikutuksesta sekä niiden merkityksestä. Opinnäytetyön tulokset kertoivat perhelehtien antamasta tiedosta; siitä, kuinka paljon kiintymyssuhteesta ja varhaisesta vuorovaikutuksesta lehdissä puhutaan ja kuinka luotettavaa ja ajankohtaista tieto on. Tarkoituksenamme oli myös nostaa esiin mahdollisia vähemmälle huomiolle jääneitä tärkeitä asioita.

Tutkimuksemme tavoitteena oli kasvaa ammatillisesti perehtymällä kiintymyssuhteeseen ja varhaiseen vuorovaikutukseen paitsi kirjallisuuden ja uusimman tutkimustiedon, niin myös perhelehtien antaman kuvan myötä. Tulevina kätilöinä meidän on tärkeä oppia ohjaamaan vanhempia yksilöllisesti heidän lähtökohtansa huomioiden. Opinnäytetyömme on siis hyödyksi myös muille siihen tutustuville kätilöopiskelijoille. Tavoitteenamme oli lisäksi mahdollistaa median informaation kehittäminen, sillä kätilö on alansa ammattilaisena vastuussa myös kätilötyöhön liittyvästä tiedottamisesta. Tavoitteenamme oli myös oppia luotettavan tieteellisen tutkimuksen tekemistä.

Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena artikkelien sisällönanalyysina. Aineiston keruumenetelmänä käytimme tietokantahakuja kotimaisten aikakauslehtien artikkeliviitteistä. Artikkelit haimme ARTO ja ALEKSI -tietokannoista. Opinnäytetyössä tutkimme vuonna 2010 ilmestyneitä perhelehtiä ja haut teimme huhtikuun 2011 aikana. Aineiston analysoimme aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.

Tutkimustulokset osoittivat, että kiintymyssuhdetta ja varhaista vuorovaikutusta pidetään tärkeänä ja niiden merkityksestä halutaan kertoa perheille. Tulokset osoittivat myös, että perhelehdissä tiedostetaan kiintymyssuhteen ja varhaisen vuorovaikutuksen merkitys vauvan tunne-elämälle ja psyykkiselle kehitykselle. Artikkeleissa korostui armollisuus; ei tarvitse olla täydellinen, riittävän hyvä vanhemmuus riittää.

Tutkimustulosten perusteella on mahdollista kehittää vanhemmille annettavaa informaatiota. Tuloksista tietoiset kätilöt voivat huomioida vanhempien perhelehdistä saaman tiedon ohjauksessaan. Tulosten perusteella on myös mahdollista kertoa perhelehdille heidän antamansa tiedon laadusta ja laajuudesta sekä antaa heille näin mahdollisuuden kehittää lehden sisältöä.

Asiasanat: varhainen vuorovaikutus, kiintymyssuhde, kiintymys, perhelehti
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste