Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Agrologi (AMK) -nimikkeen ja -koulutuksen sekä agrologi (AMK):n työelämän tunnettuus lukioissa

Maukonen, Laura (2011)

 
Avaa tiedosto
Maukonen_Laura.pdf (1.552Mt)
Lataukset: 


Maukonen, Laura
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202031894
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan agrologi (AMK) -nimikkeen ja -koulutuksen sekä agrologi (AMK):n työelämän tunnettuutta lukioissa. Tehtävänä oli selvittää, kuinka hyvin lukiolaiset tuntevat nimikkeen, mielikuvia nimikkeestä sekä koulutuksen ja työelämän tunnettuutta. Tutkimustehtävänä haluttiin myös selvittää yhteydet, joissa lukiolaiset ovat nimikkeen kuulleet, tiedon hakukanavat sekä heidän halukkuutensa hakeutua opiskelemaan agrologiksi (AMK). Tutkimustulosten pohjalta opinnäytetyössä on mietitty mahdollisia syitä saatuihin tuloksiin sekä vaihtoehtoisia ratkaisuja.

Maaseutu- ja maatalouskoulutuksella on pitkät perinteet, ensimmäiset agrologit aloittivat opiskelun Mustialassa vuonna 1908. Vuosituhannen vaiheessa ammattikorkeakoulujen vakiintuessa syntyi myös agrologi (AMK):ksi johtava maaseutuelinkeinojen koulutusohjelma. Vastaavaa tutkimusta agrologi (AMK) -nimikkeen, -koulutuksen ja työelämän tunnettuudesta ei ole tehty, joten sen ajateltiin olevan ajankohtainen. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin lukio-opiskelijat, sillä oli oletettavaa, että heidän tietoutensa agrologista (AMK) on suppea.

Tutkimusmenetelmänä käytettiin Webropol-internetkyselytutkimusta, jonka avulla saatiin tutkimustulokset helposti suurelta vastaajien määrältä sekä suurelta alueelta. Vastaajia haluttiin lääneittäin koko Suomen alueelta.

Tutkimuksissa selvisi, että agrologi (AMK) -nimikkeen, -koulutuksen ja työelämän tunnettuus lukiolaisten keskuudessa on suhteellisen huono. Lisäksi vastauksista kävi ilmi, että tutkimukseen osallistuneet lukiolaiset eivät olleet halukkaita hakeutumaan opiskelemaan maaseutuelinkeinojen koulutusohjelmaan. Mikäli ammattikorkeakoulut haluavat vastaisuudessa entistä enemmän lukiolaisia opiskelemaan agrologeiksi (AMK), on koulujen satsattava enemmän markkinointiin ja koulutuksen houkuttelevuuteen. Nimikkeen tunnettuutta on myös kasvatettava lukiolaisten keskuudessa.

Tämän työn avulla voidaan suunnitella ja toteuttaa kattavampi tutkimus, jossa tutkimuksen kohderyhmänä olisi kaikki yhteishakuun osallistuvat opiskelijat. Lisäksi ammattikorkeakoulut voivat käyttää tuloksia suunnitellessaan maaseutuelinkeinojen koulutusohjelman markkinointia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste