Erään vähittäiskaupan tietojärjestelmän ongelmat
Mainio, Tuomas (2012)
Mainio, Tuomas
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202061957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202061957
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tarkoituksenani oli löytää sellainen opinnäytetyö, jonka voin tehdä jollekin yritykselle, jolle opinnäytetyöstäni olisi mahdollisesti jotain konkreettista hyötyä. Suorittamaani työharjoittelupaikkaan oli mahdollisuutta tehdä sellainen opinnäytetyö, joka aiheensa puolesta vaikutti mielekkäältä ja tukisi omaa koulutustani ja työtäni.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa erään Suomalaisen vähittäiskaupan käyttämän tietojärjestelmän ongelmakohtia ja esittää mahdollisia kehittämisideoita, joilla tietojärjestelmän käytettävyyttä saisi mahdollisesti parannettua. Opinnäytetyöni perustui suorittamaani työharjoitteluun, jonka aikana osallistuin toimeksiantajan toimintaan sen arkipäivässä. Lisäksi suoritin toimeksiantajan tietojärjestelmän parissa työskenteleville henkilöille käyttäjätyytyväisyyskyselyn.
Kyselyn vastausten perusteella toimeksiantajan tietojärjestelmässä on useita vakavia ongelmia, jotka vaikuttavat merkittävästi työntekijöiden työskentelyyn ja sen tehokkuuteen. Kolme vakavinta ongelmaa kyselyn vastauksiin perustuen on tietojärjestelmän hitaus, tuotteiden saldo-ongelmat sekä tuotteiden saatavuus. Ongelmien korjaamisten kautta useat turhat, aikaa vievät ja työskentelyä hidastavat työvaiheet jäisivät pois.
Tarkoituksenani oli löytää sellainen opinnäytetyö, jonka voin tehdä jollekin yritykselle, jolle opinnäytetyöstäni olisi mahdollisesti jotain konkreettista hyötyä. Suorittamaani työharjoittelupaikkaan oli mahdollisuutta tehdä sellainen opinnäytetyö, joka aiheensa puolesta vaikutti mielekkäältä ja tukisi omaa koulutustani ja työtäni.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa erään Suomalaisen vähittäiskaupan käyttämän tietojärjestelmän ongelmakohtia ja esittää mahdollisia kehittämisideoita, joilla tietojärjestelmän käytettävyyttä saisi mahdollisesti parannettua. Opinnäytetyöni perustui suorittamaani työharjoitteluun, jonka aikana osallistuin toimeksiantajan toimintaan sen arkipäivässä. Lisäksi suoritin toimeksiantajan tietojärjestelmän parissa työskenteleville henkilöille käyttäjätyytyväisyyskyselyn.
Kyselyn vastausten perusteella toimeksiantajan tietojärjestelmässä on useita vakavia ongelmia, jotka vaikuttavat merkittävästi työntekijöiden työskentelyyn ja sen tehokkuuteen. Kolme vakavinta ongelmaa kyselyn vastauksiin perustuen on tietojärjestelmän hitaus, tuotteiden saldo-ongelmat sekä tuotteiden saatavuus. Ongelmien korjaamisten kautta useat turhat, aikaa vievät ja työskentelyä hidastavat työvaiheet jäisivät pois.