Arktikum-palvelu Oy:n kokouspalveluiden kehittäminen
Heikkinen, Susanna; Kivekäs, Laura (2012)
Heikkinen, Susanna
Kivekäs, Laura
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201291708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201291708
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Arktikum-palvelu Oy:n kokouspalveluprosessia asiakastyytyväisyyskyselyn avulla. Tavoitteena on löytää kehitysideoita joiden perusteella Arktikum-palvelu Oy:n tarjoamia kokouspalveluita voidaan parantaa entistä toimivammiksi. Arktikum on Rovaniemellä sijaitseva käyntikohde jossa sijaitsevat Lapin maakuntamuseon ja Arktisen keskuksen näyttelyt. Arktikum-palvelu Oy:n toimialaa ovat matkailu-, ravintola- ja kokouspalvelut ja se paketoi Arktikum-kokonaisuuden. Arktikum-palvelu Oy huolehtii Arktikumin tarjoamista palveluista, niiden markkinoinnista ja tiedotuksesta. Arktikum-palvelu Oy on opinnäytetyömme toimeksiantaja.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään tutkimusaihetta tukevia käsitteitä kuten kokouspalvelut, palvelun laatu ja asiakastyytyväisyys. Teoriapohja perustuu kyseisiä aiheita käsitteleviin teoksiin, artikkeleihin ja Internet-lähteisiin. Tutkimus toteutettiin haastattelunomaisena verkkokyselynä ja se lähetettiin elo-joulukuussa 2011 kokouksen Arktikumissa järjestäneille tahoille sähköpostitse. Toimeksiantajan pyynnöstä keskityimme haastattelemaan pelkästään kokousten järjestäjiä.
Verkkokyselyn tuloksista käy ilmi, että vastaajat olivat tyytyväisiä Arktikum-palvelu Oy:n tarjoamiin kokouspalveluihin ja he käyttäisivät palveluita uudestaan tulevaisuudessakin. Kokouspalveluita pidettiin toimivina ja työntekijöitä erittäin osaavina. Joitakin kehitysideoita löydettiin esimerkiksi kokoustekniikan, ravintolapalveluiden ja opastuksen osalta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään tutkimusaihetta tukevia käsitteitä kuten kokouspalvelut, palvelun laatu ja asiakastyytyväisyys. Teoriapohja perustuu kyseisiä aiheita käsitteleviin teoksiin, artikkeleihin ja Internet-lähteisiin. Tutkimus toteutettiin haastattelunomaisena verkkokyselynä ja se lähetettiin elo-joulukuussa 2011 kokouksen Arktikumissa järjestäneille tahoille sähköpostitse. Toimeksiantajan pyynnöstä keskityimme haastattelemaan pelkästään kokousten järjestäjiä.
Verkkokyselyn tuloksista käy ilmi, että vastaajat olivat tyytyväisiä Arktikum-palvelu Oy:n tarjoamiin kokouspalveluihin ja he käyttäisivät palveluita uudestaan tulevaisuudessakin. Kokouspalveluita pidettiin toimivina ja työntekijöitä erittäin osaavina. Joitakin kehitysideoita löydettiin esimerkiksi kokoustekniikan, ravintolapalveluiden ja opastuksen osalta.