Utilizing Social Media in a Tourism Company
Huotari, Milla; Nyberg, Eeva (2012)
Huotari, Milla
Nyberg, Eeva
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202071982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202071982
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on suomalainen matkailutuotteita tarjoava yritys. Työn tarkoituksena on tutkia sosiaalista mediaa ja sen käyttöä osana yrityksen markkinointia. Yritys ei ole ollut mukana sosiaalisessa mediassa eikä sen käytölle ole olemassa suunnitelmaa, minkä vuoksi opinnäytetyössä toteutetaan teorian pohjalta yritykselle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnin ja sosiaalisen median teorioista sekä sosiaalisesta mediasta osana markkinointia. Teoriaa käsitellään ensin yleisellä tasolla, minkä jälkeen sitä pohditaan toimeksiantajan kannalta. Pääasiallisesti työssä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Työn teoreettisen viitekehyksen luomisessa käytettiin kirjoituspöytätutkimusta.
Työn tulos on sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jonka tarkoitus on tukea toimeksiantajan sosiaalisen median strategista käyttöönottoa osaksi yrityksen markkinointia. Suunnitelmassa analysoidaan yrityksen nykyistä tilannetta, jonka perusteella toteutetaan konkreettinen ja ohjeistettu suunnitelma sosiaalisen median käyttöönottoa varten. Tulokset osoittavat, että toimeksiantajan tulisi ottaa käyttöön ne sosiaalisen median kanavat, joista sille on eniten hyötyä pystyäkseen parantamaan yrityksen näkyvyyttä sekä kommunikaatiota asiakkaidensa kanssa. Lisäksi työn teoriaosuus tarjoaa lukijalle ja erityisesti toimeksiantajalle mahdollisuuden tutustua sosiaaliseen mediaan.
Tulevaisuudessa yritykseltä vaaditaan lisää panostamista sosiaaliseen mediaan sen onnistumisen kannalta. Yrityksen tulisi myös luoda uusi markkinointistrategia, jossa sosiaalinen media olisi osa yrityksen markkinointia ja integroitua viestintää. Koska yritys ei ole aikaisemmin käyttänyt sosiaalista mediaa osana markkinointiaan, sen käyttöönotto vaatii resursseja ja koko yrityksen osallistumista.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnin ja sosiaalisen median teorioista sekä sosiaalisesta mediasta osana markkinointia. Teoriaa käsitellään ensin yleisellä tasolla, minkä jälkeen sitä pohditaan toimeksiantajan kannalta. Pääasiallisesti työssä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Työn teoreettisen viitekehyksen luomisessa käytettiin kirjoituspöytätutkimusta.
Työn tulos on sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jonka tarkoitus on tukea toimeksiantajan sosiaalisen median strategista käyttöönottoa osaksi yrityksen markkinointia. Suunnitelmassa analysoidaan yrityksen nykyistä tilannetta, jonka perusteella toteutetaan konkreettinen ja ohjeistettu suunnitelma sosiaalisen median käyttöönottoa varten. Tulokset osoittavat, että toimeksiantajan tulisi ottaa käyttöön ne sosiaalisen median kanavat, joista sille on eniten hyötyä pystyäkseen parantamaan yrityksen näkyvyyttä sekä kommunikaatiota asiakkaidensa kanssa. Lisäksi työn teoriaosuus tarjoaa lukijalle ja erityisesti toimeksiantajalle mahdollisuuden tutustua sosiaaliseen mediaan.
Tulevaisuudessa yritykseltä vaaditaan lisää panostamista sosiaaliseen mediaan sen onnistumisen kannalta. Yrityksen tulisi myös luoda uusi markkinointistrategia, jossa sosiaalinen media olisi osa yrityksen markkinointia ja integroitua viestintää. Koska yritys ei ole aikaisemmin käyttänyt sosiaalista mediaa osana markkinointiaan, sen käyttöönotto vaatii resursseja ja koko yrityksen osallistumista.