"Kaikille perheille tulis samanarvoinen ja laadukas tieto diabeteksesta" : sairaanhoitajien kokemuksia Lapsen, nuoren ja lapsiperheen ohjaus -projektiin osallistumisesta
Peltola, Jasmin; Riissanen, Tanja; Rissanen, Heidi (2011)
Peltola, Jasmin
Riissanen, Tanja
Rissanen, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202071990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202071990
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli osa Lapsen, nuoren ja lapsiperheen ohjaus -projektia. Projektin tarkoituksena oli kartoittaa lapsen, nuoren ja perheen ohjauksen nykytilaa ja kehittää voimavaroja vahvistava ohjauksen malli. Projektin tavoitteena oli kehittää lapsen, nuoren ja perheen voimavaroja vahvistavaa ohjausta sekä ohjauksen opetusta ammattikorkeakoulussa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, millaisia kokemuksia HYKS Naisten- ja lastentautien tulosyksikön osaston sairaanhoitajilla on projektiin osallistumisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää osaston ohjausta. Tavoitteena oli myös, että aineistosta saatuja tuloksia voitaisiin hyödyntää, kun tehdään päätös, otetaanko uusi ohjausmalli käyttöön. Sairaanhoitajien koulutuksessa tuloksia voidaan käyttää kehitettäessä ohjausosaamista työelämälähtöiseksi.
Aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa sairaanhoitajaa syksyllä 2011. Haastatteluihin osallistuneet sairaanhoitajat olivat hoitaneet ja ohjanneet diabetekseen sairastuneita lapsia ja perheitä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Haastatteluiden myötä saimme vastauksen tutkimuskysymykseen: millaisia kokemuksia sairaanhoitajilla oli projektiin osallistumisesta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan projektin aloitusvaiheessa perehdytykseen oltiin tyytyväisiä. Toteutusvaiheessa koettiin tärkeäksi, että ohjaus olisi yhtenäistä sairaanhoitajien kesken. Ohjausinterventio oli lasta ja perhettä voimavaraistavaa. Projektin toteutusvaiheessa sairaanhoitajien sitoutuneisuus projektiin vaihteli. Projektia arvioitaessa sairaanhoitajille oli erilaisia käsityksiä projektin merkityksestä; osalle sairaanhoitajista projektilla oli merkitystä, toisille taas ei. Projekti venyi sairaanhoitajien mielestä liian pitkäksi, jonka vuoksi siihen kyllästyttiin. Projektia voidaan pitää osaltaan onnistuneena, koska sairaanhoitajat olivat pohtineet oman työnsä merkitystä, vaikka eivät projektista niin innostuneetkaan. Vastauksien hajonnan perusteella ei voida tehdä johtopäätöstä projektin täydellisestä onnistumisesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, millaisia kokemuksia HYKS Naisten- ja lastentautien tulosyksikön osaston sairaanhoitajilla on projektiin osallistumisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää osaston ohjausta. Tavoitteena oli myös, että aineistosta saatuja tuloksia voitaisiin hyödyntää, kun tehdään päätös, otetaanko uusi ohjausmalli käyttöön. Sairaanhoitajien koulutuksessa tuloksia voidaan käyttää kehitettäessä ohjausosaamista työelämälähtöiseksi.
Aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa sairaanhoitajaa syksyllä 2011. Haastatteluihin osallistuneet sairaanhoitajat olivat hoitaneet ja ohjanneet diabetekseen sairastuneita lapsia ja perheitä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Haastatteluiden myötä saimme vastauksen tutkimuskysymykseen: millaisia kokemuksia sairaanhoitajilla oli projektiin osallistumisesta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan projektin aloitusvaiheessa perehdytykseen oltiin tyytyväisiä. Toteutusvaiheessa koettiin tärkeäksi, että ohjaus olisi yhtenäistä sairaanhoitajien kesken. Ohjausinterventio oli lasta ja perhettä voimavaraistavaa. Projektin toteutusvaiheessa sairaanhoitajien sitoutuneisuus projektiin vaihteli. Projektia arvioitaessa sairaanhoitajille oli erilaisia käsityksiä projektin merkityksestä; osalle sairaanhoitajista projektilla oli merkitystä, toisille taas ei. Projekti venyi sairaanhoitajien mielestä liian pitkäksi, jonka vuoksi siihen kyllästyttiin. Projektia voidaan pitää osaltaan onnistuneena, koska sairaanhoitajat olivat pohtineet oman työnsä merkitystä, vaikka eivät projektista niin innostuneetkaan. Vastauksien hajonnan perusteella ei voida tehdä johtopäätöstä projektin täydellisestä onnistumisesta.