Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lifestyleblogien vaikutus nuorten aikuisten ostokäyttäytymiseen

Hukkanen, Reetta; Junttila, Meeri (2012)

 
Avaa tiedosto
Hukkanen_Reetta_Junttila_Meeri.pdf (641.7Kt)
Lataukset: 


Hukkanen, Reetta
Junttila, Meeri
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202292674
Tiivistelmä
Sosiaalinen media ja blogit ovat vaikuttaneet merkittävästi suomalaisten nuorten Internet-käyttäytymiseen. Niin kuluttaminen, viihde kuin yhteydenpitokin ovat siirtyneet Internetiin. Blogit ovat uusi yhteisöllinen väylä tiedonjakoon sekä mainontaan.

Opinnäytetyö koski lifestyleblogien vaikutusta nuorten aikuisten ostokäyttäytymiseen. Aihe on ajankohtainen ja ilmiönä jatkuvasti leviävä. Valitsimme aiheen, sillä tietoa sosiaalisen median ja blogien hyödyntämisestä on vielä suhteellisen vähän saatavana. Blogien todellista potentiaalia ja hyötyjä esimerkiksi markkinoinnin kannalta on hyödynnetty vasta vähäisesti. Myös oma mielenkiintomme aihetta kohtaan merkitsi sen valinnassa. Toimeksiantajaa työllä ei ollut, mutta tulokset ovat yleisesti hyödynnettävissä monella eri taholla.

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten ja miksi lifestyleblogit vaikuttavat nuorten aikuisten ostokäyttäytymiseen. Viitekehyksessä perehdyttiin sosiaaliseen mediaan, blogeihin, ostokäyttäytymisen tekijöihin, nuorten ostokäyttäytymiseen sosiaalisessa mediassa, nuoriin kuluttajina sekä mainontaan ja markkinointiin blogeissa. Tutkimusmenetelmänä sovellettiin laadullista tutkimusta, tarkemmin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineistona käytettiin monipuolisesti sekä painettuja että painamattomia lähteitä.

Tulokset osoittivat, että sosiaalisen median ja blogien seuraaminen on jatkuvassa kasvussa ja yhä suurempi osa nuorten elämää niin ajanvietteen, kuluttamisen kuin kommunikoinnin osalla. Tärkeimpinä asioina tuloksista nousi esiin ostoprosessin lyheneminen, sillä blogit tarjoavat sekä tietoa että etukäteen tehtyjä vertailuja ja arvioita tuotteista. Päätuloksina nousi esiin myös yhteisöllisyyden merkitys, laaja sosiaalisen median ja blogien käyttäjien suosittelu tuotteista sekä viiteryhmien verrattain vähäinen vaikutus nuorten ostokäyttäytymiseen.

Tuloksia voidaan käyttää erityisesti, mikäli pyritään vaikuttamaan nuorten aikuisten ostoprosessiin tai harkitaan uusia markkinointiviestinnän keinoja. Blogien avulla voidaan myös pyrkiä tavoittamaan nuoret kustannustehokkaasti. Jatkossa tutkimusta voidaan hyödyntää, mikäli esimerkiksi yksityinen toimeksiantaja haluaa kartoittaa sosiaalisen median ja blogien hyötyjä omassa markkinoinnissaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste