NÄYTKÖ -toimintamalli : opiskelijoiden kokemuksia kevätlukukaudella 2011
Kortetmäki, Karo; Ojanen, Henna (2011)
Kortetmäki, Karo
Ojanen, Henna
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202061953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202061953
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Turun ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia NÄYTKÖ-toimintamallista. Tämä tapahtui analysoimalla tilastollisia menetelmiä käyttäen opiskelijoiden palauttaman palautelomakkeen strukturoidut kysymykset. Opinnäytetyö on osa Turun ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman ja Turun kaupungin sosiaali- ja terveystoimen yhteistyössä toteuttamaa NÄYTKÖ-projektia.
Opinnäytetyön aineiston muodosti 131 Turun ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman opiskelijan täyttämää palautelomaketta. Opiskelijat olivat osallistuneet NÄYTKÖ-projektin yhteydessä toteutettuihin tutkimusklubeihin kolmessa eri opintojaksossa kevätlukukauden 2011 aikana. Opintojaksot olivat: Ikääntyneen hoitotyö, Sisätautipotilaan hoitotyön erityisosaaminen ja Mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitotyön erityisosaaminen.
Tiedonkeruu toteutettiin puolistrukturoidulla palautelomakkeella, jonka kysymyksistä tässä opinnäytetyössä analysoitiin viisi ensimmäistä, strukturoitua kysymystä. Tulokset analysoitiin käyttäen SPSS -ohjelmaa.
Tulokset osoittivat, että tutkimusklubin soveltuvuus opiskelumenetelmäksi koettiin eri tavoin opintojaksosta riippuen. Erityisen hyväksi tutkimusklubin kokivat Mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitotyön erityisosaamisen opintojakson opiskelijat. Sisätautipotilaan hoitotyön erityisosaaminen-opintojakson opiskelijat taas kokivat sen sopivan heikoimmin omaksi opiskelumenetelmäkseen.
Tutkimustiedon haku-, käsittely-, ja esittämistaitojen kehityksen kannalta valtaosa opiskelijoista koki tutkimusklubin positiiviseksi opiskelumenetelmäksi, tosin tässäkin erot eri opintojaksojen opiskelijoiden välillä noudattivat edellä mainittua jakolinjaa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää NÄYTKÖ-toimintamallia kehitettäessä ja arvioitaessa sen soveltuvuutta eri opintojaksojen toteutusmenetelmäksi.
Opinnäytetyön aineiston muodosti 131 Turun ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman opiskelijan täyttämää palautelomaketta. Opiskelijat olivat osallistuneet NÄYTKÖ-projektin yhteydessä toteutettuihin tutkimusklubeihin kolmessa eri opintojaksossa kevätlukukauden 2011 aikana. Opintojaksot olivat: Ikääntyneen hoitotyö, Sisätautipotilaan hoitotyön erityisosaaminen ja Mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitotyön erityisosaaminen.
Tiedonkeruu toteutettiin puolistrukturoidulla palautelomakkeella, jonka kysymyksistä tässä opinnäytetyössä analysoitiin viisi ensimmäistä, strukturoitua kysymystä. Tulokset analysoitiin käyttäen SPSS -ohjelmaa.
Tulokset osoittivat, että tutkimusklubin soveltuvuus opiskelumenetelmäksi koettiin eri tavoin opintojaksosta riippuen. Erityisen hyväksi tutkimusklubin kokivat Mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitotyön erityisosaamisen opintojakson opiskelijat. Sisätautipotilaan hoitotyön erityisosaaminen-opintojakson opiskelijat taas kokivat sen sopivan heikoimmin omaksi opiskelumenetelmäkseen.
Tutkimustiedon haku-, käsittely-, ja esittämistaitojen kehityksen kannalta valtaosa opiskelijoista koki tutkimusklubin positiiviseksi opiskelumenetelmäksi, tosin tässäkin erot eri opintojaksojen opiskelijoiden välillä noudattivat edellä mainittua jakolinjaa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää NÄYTKÖ-toimintamallia kehitettäessä ja arvioitaessa sen soveltuvuutta eri opintojaksojen toteutusmenetelmäksi.