dc.contributor.author | Kortetmäki, Karo | |
dc.contributor.author | Ojanen, Henna | |
dc.date.accessioned | 2012-02-29T11:08:57Z | |
dc.date.available | 2012-02-29T11:08:57Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201202061953 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/39487 | |
dc.description.abstract | Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Turun ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia NÄYTKÖ-toimintamallista. Tämä tapahtui analysoimalla tilastollisia menetelmiä käyttäen opiskelijoiden palauttaman palautelomakkeen strukturoidut kysymykset. Opinnäytetyö on osa Turun ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman ja Turun kaupungin sosiaali- ja terveystoimen yhteistyössä toteuttamaa NÄYTKÖ-projektia.
Opinnäytetyön aineiston muodosti 131 Turun ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman opiskelijan täyttämää palautelomaketta. Opiskelijat olivat osallistuneet NÄYTKÖ-projektin yhteydessä toteutettuihin tutkimusklubeihin kolmessa eri opintojaksossa kevätlukukauden 2011 aikana. Opintojaksot olivat: Ikääntyneen hoitotyö, Sisätautipotilaan hoitotyön erityisosaaminen ja Mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitotyön erityisosaaminen.
Tiedonkeruu toteutettiin puolistrukturoidulla palautelomakkeella, jonka kysymyksistä tässä opinnäytetyössä analysoitiin viisi ensimmäistä, strukturoitua kysymystä. Tulokset analysoitiin käyttäen SPSS -ohjelmaa.
Tulokset osoittivat, että tutkimusklubin soveltuvuus opiskelumenetelmäksi koettiin eri tavoin opintojaksosta riippuen. Erityisen hyväksi tutkimusklubin kokivat Mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitotyön erityisosaamisen opintojakson opiskelijat. Sisätautipotilaan hoitotyön erityisosaaminen-opintojakson opiskelijat taas kokivat sen sopivan heikoimmin omaksi opiskelumenetelmäkseen.
Tutkimustiedon haku-, käsittely-, ja esittämistaitojen kehityksen kannalta valtaosa opiskelijoista koki tutkimusklubin positiiviseksi opiskelumenetelmäksi, tosin tässäkin erot eri opintojaksojen opiskelijoiden välillä noudattivat edellä mainittua jakolinjaa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää NÄYTKÖ-toimintamallia kehitettäessä ja arvioitaessa sen soveltuvuutta eri opintojaksojen toteutusmenetelmäksi. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this thesis was to describe nursing students` experiences of the NÄYTKÖ –process. This thesis is a quantitative study and statistical analyses were used to describe the data collected by structured feedback-questionnaires. The nursing students are respondents in the search. The thesis is a part of the NÄYTKÖ-project, which is a co-operative project between Turku University of Applied Sciences, faculty of health care and the Turku Municipal Social Services and Health Care Department.
The data of the thesis consisted of 131 feedback forms that were filled out by the students participating in the journal clubs utilized in the NÄYTKÖ –project in three study modules, Geriatric Nursing, Internal medicine and Mental health and substance abuse nursing, in spring 2011.
Respondents’ the feedback form consisted of half structured and structured questions. In the thesis’ only structured questions 1-5 were analyzed. The statistical analyzes were performed using the SPSS –software.
The results showed that students’ experiences depended on study module. The survey indicated that the journal clubs were experienced as a good learning method in the Mental health and substance abuse nursing study module. The experiences about the journal clubs were however less favorable regarding the Internal medicine study module. The majority of students experienced that the journal clubs had positively influenced their skills to find, evaluate and report research findings. There were however differences between the study module.
The results of this thesis can be utilized in the development of the NÄYTKÖ –process. The thesis may cast light on questions about what kind of study modules could utilize the journal clubs of the NÄYTKÖ –process. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Turun ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | NÄYTKÖ -toimintamalli : opiskelijoiden kokemuksia kevätlukukaudella 2011 | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/95 | |
dc.organization | Turun ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | näyttöön perustuva hoitotyö | |
dc.subject.ysa | hoitotyö | |
dc.subject.ysa | toimintamallit | |
dc.subject.ysa | opetusmenetelmät | |
dc.subject.ysa | kokemukset | |
dc.subject.ysa | opiskelijat | |
dc.contributor.organization | Turun ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | näyttöön perustuva hoitotyö | |
dc.subject.keyword | sairaanhoitajaopiskelija | |
dc.subject.keyword | tutkimusklubi | |
dc.subject.specialization | Hoitotyö | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Hoitotyö|sv=Vård|en=Nursing| | |
dc.subject.discipline | Hoitotyön koulutusohjelma | |