Virtuaalinavetan sisällön luominen ja suunnittelu
Hynynen, Laura (2012)
Hynynen, Laura
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203012712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203012712
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli suunnitella lisää sisältöä ja materiaalia virtuaalinavettaan. Virtuaalinavetta
on Ylä-Savon koulutuskuntayhtymän ammattiopiston netissä toimiva opetuspeli Peltosalmen
koulutilan navetasta, jota on hankerahoituksen avulla kehitetty. Ensimmäinen hanke käynnistyi
alun perin vuonna 2007 ja rahoittajana toimi Opetushallitus. Tällöin käynnistyi ns. virtuaalinavetta
ykkönen. Virtuaalinavetta ykköstä seurasi vuonna 2008 virtuaalinavetta-2 jatkohanke. Virtuaalinavetta
ykkösen ja kakkosen aikana toteutettiin netissä oleva, Java-alustalla toimiva kolmiulotteinen
virtuaalinavetta, jota jokainen pääsee katsomaan: www.virtuaalinavetta.fi. Virtuaalinavetta
ykkösen ja kakkosen aikana luotiin nettipeliin itse navetta sekä mallinnettiin eläimiä ja muuta sisältöä.
Virtuaalinavetan navetta on tarkka jäljennös oikeasta Peltosalmen koulutilan navetasta. Virtuaalinavetta
on suunniteltu antamaan pedagogista informaatiota luonnonvara-alan toisen asteen
opiskelijoille. Ajatuksena oli luoda virtuaalinen opetuspaketti navettaympäristöstä, jossa opiskelija
voisi saada tietoa navetasta ja lehmistä ilman, että hänen tarvitsee mennä sisälle oikeaan navettaan.
Virtuaalinavetta voisi antaa opiskelijalle teoriassa mahdollisimman paljon siitä tiedosta, miten
navettaympäristössä toimiminen käytännössä toteutetaan ja mitä siellä tulee huomioida. Virtuaalinavetta
kolme käynnistyi vuoden 2011 alusta ja sen aikana luodaan lisää sisältöä virtuaalinavettaan.
Opinnäytetyöni aiheena oli ideoida ja luoda virtuaalinavettaan sisältöä, joka tukisi virtuaalinavetan
alkuperäisiä lähtötarkoituksia, eli luoda opetusmateriaalia toisen asteen luonnonvaraalan
opiskelijoille. Pääpaino on eläinten hyvinvoinnissa sekä yleisissä navettatöissä, joita opiskelija
suorittaa koulutusohjelman aikana. Pääpaino työssä on eläinten hyvinvoinnissa, sillä se on aihe,
joka nostattaa aina tunteita ja on eläinten kasvattajan kannalta ratkaisevassa asemassa oleva tekijä.
Tavoitteenani tässä opinnäytetyössä oli ideoida ja luoda pedagogista sisältöä virtuaalinavettaan,
sekä tehdä siitä elävämmän näköinen. Nämä tavoitteet saavutettiin, kun lisäsin virtuaalinavettaan
lehmiä ja muuta sisältöä tuomaan elävyyttä, sekä opetusmateriaalit, jotka löytyvät navetan kirjastosta.
on Ylä-Savon koulutuskuntayhtymän ammattiopiston netissä toimiva opetuspeli Peltosalmen
koulutilan navetasta, jota on hankerahoituksen avulla kehitetty. Ensimmäinen hanke käynnistyi
alun perin vuonna 2007 ja rahoittajana toimi Opetushallitus. Tällöin käynnistyi ns. virtuaalinavetta
ykkönen. Virtuaalinavetta ykköstä seurasi vuonna 2008 virtuaalinavetta-2 jatkohanke. Virtuaalinavetta
ykkösen ja kakkosen aikana toteutettiin netissä oleva, Java-alustalla toimiva kolmiulotteinen
virtuaalinavetta, jota jokainen pääsee katsomaan: www.virtuaalinavetta.fi. Virtuaalinavetta
ykkösen ja kakkosen aikana luotiin nettipeliin itse navetta sekä mallinnettiin eläimiä ja muuta sisältöä.
Virtuaalinavetan navetta on tarkka jäljennös oikeasta Peltosalmen koulutilan navetasta. Virtuaalinavetta
on suunniteltu antamaan pedagogista informaatiota luonnonvara-alan toisen asteen
opiskelijoille. Ajatuksena oli luoda virtuaalinen opetuspaketti navettaympäristöstä, jossa opiskelija
voisi saada tietoa navetasta ja lehmistä ilman, että hänen tarvitsee mennä sisälle oikeaan navettaan.
Virtuaalinavetta voisi antaa opiskelijalle teoriassa mahdollisimman paljon siitä tiedosta, miten
navettaympäristössä toimiminen käytännössä toteutetaan ja mitä siellä tulee huomioida. Virtuaalinavetta
kolme käynnistyi vuoden 2011 alusta ja sen aikana luodaan lisää sisältöä virtuaalinavettaan.
Opinnäytetyöni aiheena oli ideoida ja luoda virtuaalinavettaan sisältöä, joka tukisi virtuaalinavetan
alkuperäisiä lähtötarkoituksia, eli luoda opetusmateriaalia toisen asteen luonnonvaraalan
opiskelijoille. Pääpaino on eläinten hyvinvoinnissa sekä yleisissä navettatöissä, joita opiskelija
suorittaa koulutusohjelman aikana. Pääpaino työssä on eläinten hyvinvoinnissa, sillä se on aihe,
joka nostattaa aina tunteita ja on eläinten kasvattajan kannalta ratkaisevassa asemassa oleva tekijä.
Tavoitteenani tässä opinnäytetyössä oli ideoida ja luoda pedagogista sisältöä virtuaalinavettaan,
sekä tehdä siitä elävämmän näköinen. Nämä tavoitteet saavutettiin, kun lisäsin virtuaalinavettaan
lehmiä ja muuta sisältöä tuomaan elävyyttä, sekä opetusmateriaalit, jotka löytyvät navetan kirjastosta.