Tilaus-toimitusketjun prosessien kartoittaminen ja optimointi: porrastuotteiden läpimenoajan lyhentäminen
Peltola, Jussi (2012)
Peltola, Jussi
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203022738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203022738
Tiivistelmä
Työn tavoite oli kartoittaa ja kuvata kierreporras-tuoteryhmän koko toimitusprosessi alkaen kaupantekohetkestä valmiin tuotteen toimittamiseen asiakkaalle. Toinen tavoite oli tilauksien läpimenoajan puolittaminen prosesseja optimoimalla, mikä työtä aloittaessa huomioitiin kokonaislaajuudeltaan opinnäytetyön ylittäväksi osuudeksi.
Toteutus tapahtui tunnistamalla ja määrittelemällä prosessit ja keskittymällä niihin, joihin Iisalmen tehtaalla voidaan jatkossa vaikuttaa alkaen siitä, kun asiakas on hyväksynyt kokoonpanopiirustukset ja päättyen siihen, kun valmis kulkuratkaisu lähtee Iisalmen tehtaalta pintakäsittelyyn. Opinnäytetyön on tarkoituksena toimia pohjatyönä ja -kehyksenä kehityshankkeille, joiden avulla Iisalmen tehtaan prosessien osalta varmistetaan jatkossa se, että asennuspaikalle (asiakkaalle) lähtee tilattu tuote sovittuna aikana ja ennen kaikkea oikein asennustarvikkein.
Työn tulos on se, että asiakas- ja toimitus- ydinprosessien rajapintojen toimintamalli on syytä ajatella uusiksi. Hyväksytysprosessi (kokoonpanopiirustukset) on ymmärrettävä osaksi asiakasprosessia siihen hetkeen asti, kun asiakas on piirustukset hyväksynyt. Lisäksi on otettava käyttöön systemaattinen tarjousten ja sopimusten muotoilu liitteineen sekä (tämän kuten kaikkien muidenkin prosessien) toiminnan mittaamiseen Kaizen-mittarit. Konkreettiseen läpimenoajan puolittamisen ja pysyvän muutoksen toteamiseen opinnäytetyöhän varattu aika ei ollut riittävä, mutta pohjatyö tälle muutosprosessille on luotu.
Toteutus tapahtui tunnistamalla ja määrittelemällä prosessit ja keskittymällä niihin, joihin Iisalmen tehtaalla voidaan jatkossa vaikuttaa alkaen siitä, kun asiakas on hyväksynyt kokoonpanopiirustukset ja päättyen siihen, kun valmis kulkuratkaisu lähtee Iisalmen tehtaalta pintakäsittelyyn. Opinnäytetyön on tarkoituksena toimia pohjatyönä ja -kehyksenä kehityshankkeille, joiden avulla Iisalmen tehtaan prosessien osalta varmistetaan jatkossa se, että asennuspaikalle (asiakkaalle) lähtee tilattu tuote sovittuna aikana ja ennen kaikkea oikein asennustarvikkein.
Työn tulos on se, että asiakas- ja toimitus- ydinprosessien rajapintojen toimintamalli on syytä ajatella uusiksi. Hyväksytysprosessi (kokoonpanopiirustukset) on ymmärrettävä osaksi asiakasprosessia siihen hetkeen asti, kun asiakas on piirustukset hyväksynyt. Lisäksi on otettava käyttöön systemaattinen tarjousten ja sopimusten muotoilu liitteineen sekä (tämän kuten kaikkien muidenkin prosessien) toiminnan mittaamiseen Kaizen-mittarit. Konkreettiseen läpimenoajan puolittamisen ja pysyvän muutoksen toteamiseen opinnäytetyöhän varattu aika ei ollut riittävä, mutta pohjatyö tälle muutosprosessille on luotu.