Markkinointiviestintäsuunnitelma itävaltalaiselle majatalolle
Eirola, Jonna (2011)
Eirola, Jonna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203022743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203022743
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli markkinointiviestintäsuunnitelma itävaltalaiselle majatalolle. Aihe löytyi koulun Ilmari-tiedotuskanavalta keväällä 2010. Työn yhteistyöyrityksenä oli itävallassa sijaitseva majatalo Gasthof Schachinger. Opinnäytetyön pääasiallisena tarkoituksena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma yhteistyöyrityksen suomalaisille asiakkaille ja tutustua matkailualan toimintaan. Tietoperustassa käsiteltiin matkailun käsitteitä, yhteistyötä matkailualalla, Internetin merkitystä Suomen matkailualalla, matkatoimistopalveluja, majoitusliikkeitä sekä Itävaltaa suomalaisten matkakohteena. Tietoperustassa perehdyttiin myös markkinointiviestinnän keinoihin, ja etenkin verkko-, mobiili- ja sähköpostiviestintään, sekä markkinointiviestinnän suunnitteluun. Tietoperustan tiedot kerättiin useista kirjallisista ja verkkolähteistä sekä esittämällä kysymyksiä matkatoimistoissa työskenteleville henkilöille. Tietoperustan jälkeen käsiteltiin itse markkinointiviestintäsuunnitelma ja tehtiin pohdinta. Opinnäytetyö aloitettiin vuoden 2010 syksyllä ja se valmistui vuoden 2011 lopulla. Tietoperusta valmistui vuoden 2011 keväällä ja syksyllä tehtiin markkinointiviestintäsuunnitelma ja työ saatettin loppuun.
Menetelmiä työssä oli kolme: kirjallisten ja verkkolähteiden tutkiminen, kyselyjen tekeminen matkatoimistossa työskenteleville henkilöille sekä markkinointiviestintäsuunnitelman tekeminen tietoperustan ja tekijän ajatusten pohjalta. Markkinointiviestintäsuunnitelmassa päädyttiin tavoittelemaan kahta kohderyhmää: ryhmämatkoihin erikoistuneita matkatoimistoja sekä yksittäisiä matkailijoita. Matkatoimistoja aletaan tavoitella suomalaisen edustaja yhteydenotoilla, jonka jälkeen kiinnostuneiden matkatoimistojen edustajat lennätetään paikan päälle tutustumaan yritykseen. Yksittäisiä matkailijoita aletaan tavoitella Internetin avulla. Yrityksen tiedot laitetaan näkyviin hotellinvaraussivustoille, heidän nettisivut optimoidaan hakukoneystävällisiksi ja yritys perustaa oman Facebook-sivustonsa.
Tästä opinnäytetyöstä voisi saada myös jatkotutkimuksen aikaiseksi. Esimerkiksi vuoden kuluttua voitaisiin tutkia, miten suunnitelman toteutus on onnistunut, ja ovatko ehdotetut keinot tuottaneet tulosta. Opinnäytetyössä saavutettiin yhteistyöyritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma tietoperustan ja tekijän omien ajatusten pohjalta. Yhteistyöyrityksen ajatuksia ei voitu käyttää työssä, koska yhteydenpito heidän kanssaan loppui ennen työn valmistumista.
Menetelmiä työssä oli kolme: kirjallisten ja verkkolähteiden tutkiminen, kyselyjen tekeminen matkatoimistossa työskenteleville henkilöille sekä markkinointiviestintäsuunnitelman tekeminen tietoperustan ja tekijän ajatusten pohjalta. Markkinointiviestintäsuunnitelmassa päädyttiin tavoittelemaan kahta kohderyhmää: ryhmämatkoihin erikoistuneita matkatoimistoja sekä yksittäisiä matkailijoita. Matkatoimistoja aletaan tavoitella suomalaisen edustaja yhteydenotoilla, jonka jälkeen kiinnostuneiden matkatoimistojen edustajat lennätetään paikan päälle tutustumaan yritykseen. Yksittäisiä matkailijoita aletaan tavoitella Internetin avulla. Yrityksen tiedot laitetaan näkyviin hotellinvaraussivustoille, heidän nettisivut optimoidaan hakukoneystävällisiksi ja yritys perustaa oman Facebook-sivustonsa.
Tästä opinnäytetyöstä voisi saada myös jatkotutkimuksen aikaiseksi. Esimerkiksi vuoden kuluttua voitaisiin tutkia, miten suunnitelman toteutus on onnistunut, ja ovatko ehdotetut keinot tuottaneet tulosta. Opinnäytetyössä saavutettiin yhteistyöyritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma tietoperustan ja tekijän omien ajatusten pohjalta. Yhteistyöyrityksen ajatuksia ei voitu käyttää työssä, koska yhteydenpito heidän kanssaan loppui ennen työn valmistumista.