Ylipainon hoito sähköisellä palvelulla
Markuksela, Nina (2012)
Markuksela, Nina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203062840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203062840
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin ylipainon hoitoa sähköisellä palvelulla. Työn tilaajana toimi Mawell Oy, jolta tutkimuksen aihe saatiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ylipainoa voidaan hoitaa sähköisellä palvelulla sekä laatia ehdotus ylipainon hoitoon tarkoitetusta sähköisestä palvelusta, joka tulisi osaksi Oulun Omahoito -portaalia.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksen teoriaosassa selvitettiin kirjallisuuden avulla, millä keinoin ylipainoa hoidetaan niin terveydenhuollon piirissä kuin itsenäisesti. Empiriaosassa haastateltiin sekä ylipaino-ongelman parissa työskenteleviä ammattilaisia että ylipainosta kärsiviä henkilöitä. Haastatteluin selvitettiin, miten terveydenhuollossa tarjottava ylipainon hoito toteutuu Oulun seudulla käytännössä, mitkä ovat itsenäisen ja terveydenhuollon kautta toteutettavan hoidon ongelmakohtia sekä miten näitä ongelmakohtia voidaan tukea sähköisellä palvelulla. Lisäksi haastatteluilla selvitettiin, millainen vuorovaikutus tukee ylipainon hoitoa sekä millainen sähköinen palvelu motivoi käyttäjiä ylipainon hoidossa.
Tutkimuksessa saatiin selville, että ylipainon hoito sisältää paljon sellaisia osa-alueita, joita voidaan tukea sähköisellä palvelulla. Sähköisen palvelun käyttö ylipainon hoidossa mahdollistaa sen, että hoidon vaikuttavuutta voidaan tehostaa tarjoamalla käyttäjille sellaisia työkaluja, joiden avulla hoito saadaan vastaamaan parhaiten kunkin käyttäjän henkilökohtaisia tarpeita. Sähköinen palvelu tarjoaa myös ammattilaisten ja potilaiden välille uuden hoitoprosessia tukevan kommunikaatio- ja seurantakanavan.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että etenkin terveydenhuollon ja poti-laiden välissä toimivalle sähköiselle palvelulle on selkeä tarve. Tutkimuksessa hahmoteltiin yleisellä tasolla, millainen tämän palvelun tulisi olla. Terveyden-huollossa tapahtuvaa ylipainon hoitoa, sen ongelmia ja tukemista tulisi jatkossa tutkia vielä syvällisemmin, jotta terveydenhuollon ja potilaiden väliin tulevan palvelun sisällöstä ja toiminnallisuudesta voidaan laatia yksityiskohtainen suunnitelma.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksen teoriaosassa selvitettiin kirjallisuuden avulla, millä keinoin ylipainoa hoidetaan niin terveydenhuollon piirissä kuin itsenäisesti. Empiriaosassa haastateltiin sekä ylipaino-ongelman parissa työskenteleviä ammattilaisia että ylipainosta kärsiviä henkilöitä. Haastatteluin selvitettiin, miten terveydenhuollossa tarjottava ylipainon hoito toteutuu Oulun seudulla käytännössä, mitkä ovat itsenäisen ja terveydenhuollon kautta toteutettavan hoidon ongelmakohtia sekä miten näitä ongelmakohtia voidaan tukea sähköisellä palvelulla. Lisäksi haastatteluilla selvitettiin, millainen vuorovaikutus tukee ylipainon hoitoa sekä millainen sähköinen palvelu motivoi käyttäjiä ylipainon hoidossa.
Tutkimuksessa saatiin selville, että ylipainon hoito sisältää paljon sellaisia osa-alueita, joita voidaan tukea sähköisellä palvelulla. Sähköisen palvelun käyttö ylipainon hoidossa mahdollistaa sen, että hoidon vaikuttavuutta voidaan tehostaa tarjoamalla käyttäjille sellaisia työkaluja, joiden avulla hoito saadaan vastaamaan parhaiten kunkin käyttäjän henkilökohtaisia tarpeita. Sähköinen palvelu tarjoaa myös ammattilaisten ja potilaiden välille uuden hoitoprosessia tukevan kommunikaatio- ja seurantakanavan.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että etenkin terveydenhuollon ja poti-laiden välissä toimivalle sähköiselle palvelulle on selkeä tarve. Tutkimuksessa hahmoteltiin yleisellä tasolla, millainen tämän palvelun tulisi olla. Terveyden-huollossa tapahtuvaa ylipainon hoitoa, sen ongelmia ja tukemista tulisi jatkossa tutkia vielä syvällisemmin, jotta terveydenhuollon ja potilaiden väliin tulevan palvelun sisällöstä ja toiminnallisuudesta voidaan laatia yksityiskohtainen suunnitelma.