Solution Delivery Capability Creation
Sampakoski, Mari (2012)
Sampakoski, Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203062888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203062888
Tiivistelmä
Nokia Siemens Networks:ssä toimituskyvyn luominen (Delivery Capability Creation, DCC) sisältää kaikki koko tilaus/toimitusketjuun liittyvät toimenpiteet, joiden jälkeen tuote on tilattavissa ja toimitettavissa. Käsitteenä se on laaja, ja DCC työ tehdään yleensä määritellyn Delivery Capability Management –prosessin (DCMP) mukaisesti, osana tuotekehitysprogrammeja. DCMP -prosessi ei kuitenkaan tue asiakasratkaisujen (solutions) toimituskyvyn luontia. Asiakasratkaisu on monimutkaisempi käsite, kuin pelkkä tuote.
Tämä raportti pyrkii selventämään, mitä asiakasratkaisujen toimituskyvyn luominen (Solution Delivery Capability Creation, SDCC) oikein on, mitkä toimet ja etapit ovat tarpeen, miten työ voitaisiin tehdä tehokkaasti ja laadukkaasti, perustuen kahteen esimerkkiprojektiin vuosina 2010-2011. Lisäksi valotetaan SDCC prosessia, rooleja ja velvollisuuksia, malleja, esimerkkejä ja ohjeistusta.
Tutkimuksen tutkimusote oli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin toiminta-tutkimusta. Koska kyseessä on logistiikkaprojekti, koostuu tutkimuksen teoreettinen viitekehys mukautuvasta projektijohtamisesta ja toimitusketjun hallinnasta (Supply Chain Management, SCM). Ratkaisuliiketoiminta on koko työn perusta, ja käsite on sen vuoksi selitetty varsin yksityiskohtaisesti. Työ on tehty muuttuvassa moniprojektiympäristössä ja osana virtuaalista matriisiorganisaatiota, yhteistyössä useiden eri sidosryhmien kanssa. Nämä olosuhteet tekivät projektista hyvin haastavan.
Esimerkkiprojekteista johdetut mallit painottavat ratkaisujen toimituskyvyn luomisen pääpiirteitä ja tärkeimpiä toimenpiteitä, huomauttaen, että niitä pitää aina muokata ja soveltaa. Suora siirto toiseen projektiin ei tuota vastaavia tuloksia. Siten, tämän projektin tulokset ovat luotettavia, mutta eivät päde kaikkiin SDCC projekteihin. Tuloksia ei voi yleistää sellaisenaan, mutta ajatus ja henki ovat siirrettävissä.
Tämä raportti pyrkii selventämään, mitä asiakasratkaisujen toimituskyvyn luominen (Solution Delivery Capability Creation, SDCC) oikein on, mitkä toimet ja etapit ovat tarpeen, miten työ voitaisiin tehdä tehokkaasti ja laadukkaasti, perustuen kahteen esimerkkiprojektiin vuosina 2010-2011. Lisäksi valotetaan SDCC prosessia, rooleja ja velvollisuuksia, malleja, esimerkkejä ja ohjeistusta.
Tutkimuksen tutkimusote oli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin toiminta-tutkimusta. Koska kyseessä on logistiikkaprojekti, koostuu tutkimuksen teoreettinen viitekehys mukautuvasta projektijohtamisesta ja toimitusketjun hallinnasta (Supply Chain Management, SCM). Ratkaisuliiketoiminta on koko työn perusta, ja käsite on sen vuoksi selitetty varsin yksityiskohtaisesti. Työ on tehty muuttuvassa moniprojektiympäristössä ja osana virtuaalista matriisiorganisaatiota, yhteistyössä useiden eri sidosryhmien kanssa. Nämä olosuhteet tekivät projektista hyvin haastavan.
Esimerkkiprojekteista johdetut mallit painottavat ratkaisujen toimituskyvyn luomisen pääpiirteitä ja tärkeimpiä toimenpiteitä, huomauttaen, että niitä pitää aina muokata ja soveltaa. Suora siirto toiseen projektiin ei tuota vastaavia tuloksia. Siten, tämän projektin tulokset ovat luotettavia, mutta eivät päde kaikkiin SDCC projekteihin. Tuloksia ei voi yleistää sellaisenaan, mutta ajatus ja henki ovat siirrettävissä.