Julkaisujärjestelmän nykytilan kartoitus : tapaus Web-to-print
Sara, Milla (2009)
Sara, Milla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906153964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906153964
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia yrityksen Web-to-print-julkaisujärjestelmää loppukäyttäjän näkökulmasta. Web-to-print on sähköinen selainpohjainen järjestelmä, jolla pystytään tuottamaan yksinkertaisia taittopohjia. Työssä tutkittiin, mikä on järjestelmän nykytila ja miten sen käytettävyyttä voidaan parantaa. Työnantaja, jolle opinnäytetyö tehtiin, on siirtymässä uuteen järjestelmään vuosien 2009 ja 2010 aikana ja opinnäytetyö liittyy uuden järjestelmän esikartoitusvaiheeseen. Työssä tutkittiin, mitä parannuksia loppukäyttäjät toivovat uuteen järjestelmään.Tutkimusmenetelminä on käytetty sekä haastatteluja että kyselytutkimusta. Kysely oli standardoitu Digium-kysely. Loppukäyttäjille lähetetty käyttäjäkysely toimi pohjana käyttäjien toiveiden kartoituksessa. Haastattelut kartoittivat kyselylomakkeen laatimista. Kysely osoitti muutaman keskeisen epäkohdan. Käyttäjät kokivat järjestelmän hyödyksi työssään, mutta tämän tutkielman pohjalta sen käytettävyydessä on vielä paljon parannettavaa. Uuden järjestelmän suunnittelussa on huomionarvoista konseptisuunnittelu. Kenelle järjestelmä tehdään? Konseptisuunnittelussa tärkeintä on tuntea käyttäjä. Tuotteen tulee palvella käyttäjän tarpeita helposti ja vaivattomasti. Hyvä käytettävyys on olennaista. Uutta järjestelmää suunniteltaessa on huomioitava kyselyssä esiin nousseet ongelmat ja kehitysehdotukset. Hyvissä ajoin uuden järjestelmän suunnittelussa pitäisi ottaa mukaan käyttäjätestaukset. Uuden järjestelmän markkinointiin tulisi käyttää enemmän resursseja. Web-to-print-järjestelmällä olisi hyvät mahdollisuudet palvella käyttäjiään vielä paremmin, kun käytettävyysongelmista on päästy eroon.