Sosiaalinen media business to business -markkinoinnissa
Eskelinen, Mervi (2009)
Eskelinen, Mervi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906123924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906123924
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median käyttöä business to business -markkinoinnissa. Sosiaalista mediaa tarkastellaan kirjallisuuden, verkkolähteiden ja kirjoittajan omien kokemuksien ja näkemyksien pohjalta. Sosiaalisen median soveltuvuutta business to business -markkinointiin käsitellään edellä mainittujen lähteiden lisäksi yrityshaastattelujen pohjalta. Tavoitteena on pohtia sosiaalinen median soveltuvuutta business to business -markkinointiin. Lisäksi tavoitteena on perustella sosiaalisen median käyttöä business to business -markkinoinnissa. Työ on hankkeistettu Oy Gyllene Skor Ab:lle. Kirjoittaja ei toimi Gyllene Skorin palveluksessa. Tietoperustan pohjaksi on haastateltu Nokian, Vaisalan, Tikkurilan, Baswaren ja Enston edustajia sosiaalisen median käytön haasteista ja mahdollisuuksista business to business -toiminnassa. Opinnäytetyön mukaan haasteista huolimatta sosiaalinen media soveltuu business to business -markkinointiin. Esiin nostettuja haasteita ovat sosiaalisen median kuluttajasuuntautuneisuus, sen avoimuus ja yritysten salassapitoon liittyvät säännöt ja kokemuksen, sosiaaliseen mediaan liittyvän osaamisen ja esimerkkien puute. Edellä mainittujen haasteiden vuoksi business to business -yrityksistä puuttuu rohkeutta kokeilla sosiaalista mediaa. Nämä haasteet voidaan pyrkiä kääntämään yrityksen hyödyksi. Eräs työn keskeinen ajatus on, että asiakkuustoiminta on tärkeä osa business to business -markkinointia ja sosiaalinen media soveltuu asiakassuhteiden luomiseen, ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Tämän perusteella business to business -yritykset voivat hyötyä sosiaalisesta mediasta ja että sosiaalisen median käyttö on välttämätön osa yritysten toimintaa.