Haku
Viitteet 1-10 / 82
Riktlinjer för att möjliggöra trygghet inom småbarnspedagogisk verksamhet : En kvalitativ studie om Covid-19 pandemins inverkan på daghem i Esbo under höstterminen 2020
(2021)
Detta lärdomsprov är ett beställningsarbete för Esbo stad.
Syftet med studien är att kartlägga hur Covid-19 pandemins
medförda riktlinjer under höstterminen 2020 rent praktiskt
tagits i beaktande på svenskspråkiga daghem ...
Förskolebarns reflektioner kring coronapandemin 2020-2021 : En kvalitativ studie ut barnets perspektiv
(2021)
Detta lärdomsprov är ett beställningsarbete från Esbo stad och är en del av projektet ”Nordiskt perspektiv”. Syftet med studien är att belysa barns känslor och upplevelser om pandemin och åtgärder samt lyfta en röst i ...
Bristfällig tillhörighet i en gemenskap - Konsekvenser för barn som stannat hemma under pandemin
(2021)
Detta lärdomsprov är ett samarbete mellan Arcada och Esbo stad. Lärdomsprovet är skrivet under projektet ”Nordiskt perspektiv” och under temat pandemi. Syftet med detta arbete var att studera vad bristfällig tillhörighet ...
Pedagogernas attityder om kodning som metod inom småbarnspedagogik
(2020)
Tämä opinnäytetyö on tilaustyö Espoon kaupungille. Opinnäytetyön tavoitteena on saada ymmärrystä minkälaisia asenteita varhaiskasvatuksen opettajilla on koodaukseen varhaiskasvatuksen menetelmänä ja samalla nähdä, mikäli ...
Småbarns sexualitet- en handbok för föräldrar, vårdnadshavare och personal inom småbarnspedagogik
(2020)
Till föräldrars, vårdnadshavares och personal inom småbarnspedagogikens uppgift hör att stöda barns tillväxt och utveckling mot en sund riktning. I det är också sexualfostran en viktig del. Att veta när och framförallt på ...
Betydelsen av växelverkan och engagemang för co-occupation mellan vuxna och barn inom småbarnspedagogiken
(2021)
Under de senaste åren har oron för barns välmående inom småbarnspedagogiken och i skolor ökat. Examensarbetet är ett beställningsarbete av föreningen Sateenkaari Koto ry och utgångspunkten var utmaningar gällande socialt ...
Föräldrarnas tankar och upplevelser om växelvist boende bland barn under sju års ålder
(2020)
Syftet med denna studie är att ta reda på hur föräldrarna till barn som börjat med det växelvisa boendet då barnen varit under sju år gamla tänker om och upplever det växelvisa boendet. Inom bakgrunden och den teoretiska ...
Främjande av barns kulturella kompetens från ett interkulturellt perspektiv- en bilderbok om religioner och deras högtider
(2020)
Detta examensarbete är ett beställningsarbete av Esbo stads småbarnspedagogik. Beställningen är en bilderbok som handlar om olika religioner och deras högtider. Boken innefattar information om de fyra största världsreligionerna ...
Från dagisbarn till förskolebarn : Aktiviteter som stöd för övergången
(2019)
Övergången från småbarnspedagogik till förskoleundervisningen kan vara en kritisk händelse i barns liv. Dåliga erfarenheter av övergången kan påverka negativt barnets motivation att lära sig och framtida förmåga att ...
Hur den småbarnspedagogiska verksamheten kan stöda barns socioemotionella utveckling och delaktighet i åldern 3-5 : En litteraturstudie
(2024)
Syftet med detta lärdomsprov är att öka medvetenheten och kunskapen kring vikten av delaktighet samt hur samspel med andra främjar den socioemotionella utvecklingen. Arbetet fokuserar på barn i 3–5 års ålder. Detta lärdomsprov ...