Säädökset koskien polttomoottorisen auton muuttamista sähkökäyttöiseksi
Bern, Robert (2021)
Lataukset:
Bern, Robert
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102112230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102112230
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan säädöksiä, jotka koskevat polttomoottorisen auton muuttamista sähkökäyttöiseksi. Opinnäytetyö tehtiin Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille.
Säädösten tarkastelussa keskitytään M1- ja N1-luokan ajoneuvoihin. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää nykyisten säädösten soveltuminen sähköautomuunnosten rakentamiseen muutoskatsastuksen puitteissa. Opinnäytetyössä tarkastellaan sähköautoksi muutoskatsastamista jättäen muut katsastusmuodot tämän tutkimuksen ulkopuolelle.
Työ on tehty hyödyntäen kansallisia ajoneuvoteknisiä ja sähköturvallisuuteen liittyviä säädöksiä, EU:n ajoneuvoteknisiä säädöksiä ja Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomission (UN/ECE) ajoneuvojen hyväksyntää koskevia vaatimuksia sekä tutustumalla ajoneuvojen paloturvallisuutta koskeviin tutkimuksiin.
Opinnäytetyössä todetaan, että vaikka nykyiset säädökset sopivatkin melko hyvin sähköautomuunnosten muutoskatsastamiseen, niissä on myös parannettavaa. Esimerkiksi ajoakkukoteloiden kiinnityksen osalta kaivattaisiin tarkempia määräyksiä, ja vanhojen autojen sähkömagneettisen yhteensopivuuden osalta säännöksiä pitäisi päivittää, minkä lisäksi kaivattaisiin omia säännöksiä sähköautojen polttonestelämmittimien säiliöille.
Säädösten tarkastelussa keskitytään M1- ja N1-luokan ajoneuvoihin. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää nykyisten säädösten soveltuminen sähköautomuunnosten rakentamiseen muutoskatsastuksen puitteissa. Opinnäytetyössä tarkastellaan sähköautoksi muutoskatsastamista jättäen muut katsastusmuodot tämän tutkimuksen ulkopuolelle.
Työ on tehty hyödyntäen kansallisia ajoneuvoteknisiä ja sähköturvallisuuteen liittyviä säädöksiä, EU:n ajoneuvoteknisiä säädöksiä ja Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomission (UN/ECE) ajoneuvojen hyväksyntää koskevia vaatimuksia sekä tutustumalla ajoneuvojen paloturvallisuutta koskeviin tutkimuksiin.
Opinnäytetyössä todetaan, että vaikka nykyiset säädökset sopivatkin melko hyvin sähköautomuunnosten muutoskatsastamiseen, niissä on myös parannettavaa. Esimerkiksi ajoakkukoteloiden kiinnityksen osalta kaivattaisiin tarkempia määräyksiä, ja vanhojen autojen sähkömagneettisen yhteensopivuuden osalta säännöksiä pitäisi päivittää, minkä lisäksi kaivattaisiin omia säännöksiä sähköautojen polttonestelämmittimien säiliöille.