IT-palvelun kustannukset kapasiteetin hallinnan näkökulmasta
Lairi, Mika (2012)
Lairi, Mika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203223677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203223677
Tiivistelmä
Tehtävän toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja työn perusta on kirjallisessa lähdeaineistossa. Tehtävän lähtökohtana oli tutusta it-palvelunhallinnan parhaiden käytäntöjen suosituksiin eli ITIL-viitekehykseen. Viitekehys antaa ohjeita laadukkaan it-palvelun tuottamiseen, sekä prosesseja ja välineitä sen tukemiseen. Sisäisen laskennan osalta noudatettiin kohdeyrityksen ohjeistusta sekä laskentatoiminen yleisiä malleja. Tehtävässä tarvittava aineisto luokiteltiin laskentamalliin uudestaan olemassa olevien tietojen perusteella.
Kapasiteetin hallinta ja on yksi vaikeimmista kustannuslaskennan alueista. Palveluiden tuottamisessa on huomioitava palveluiden kysyntä ja kapasiteetin hallinnan tehtävät, joihin liittyy laadullisia tekijöitä. Kustannuslaskennan avulla saadaan tietoa, joka on suunnittelun tulos ja kysynnän aiheuttamia muutoksia on vaikea kuvata pelkästään laskentamalleissa. Kapasiteetin muodostamat kustannukset tulisi sisällyttää laskelmiin, koska nämä auttavat palvelun kustannustason seurannassa ja tehokkuuden kehittämisessä.
Palveluiden tuottamisen kustannuksia ei voida määritellä pelkästään käytettävissä olevankapasiteetin mukaan, vaan kustannukset joudutaan määrittelemään palvelu sisällön perusteella. Kustannusten kohdistamisessa ja luokitteluissa joudutaan tekemään yleistyksiä, sekä yhteisiä päätöksiä kuinka palvelukohtaisia kustannuksia tulee hallita. Kuitenkin kapasiteettikustannusten hallinnan merkitys kasvaa, koska kysynnän vaihtelevuus vaikuttaa investointeihin ja henkilöstö tarpeeseen. Näillä on suuri merkitys yrityksen kiinteisiin kuluihin.
Kapasiteetin hallinta ja on yksi vaikeimmista kustannuslaskennan alueista. Palveluiden tuottamisessa on huomioitava palveluiden kysyntä ja kapasiteetin hallinnan tehtävät, joihin liittyy laadullisia tekijöitä. Kustannuslaskennan avulla saadaan tietoa, joka on suunnittelun tulos ja kysynnän aiheuttamia muutoksia on vaikea kuvata pelkästään laskentamalleissa. Kapasiteetin muodostamat kustannukset tulisi sisällyttää laskelmiin, koska nämä auttavat palvelun kustannustason seurannassa ja tehokkuuden kehittämisessä.
Palveluiden tuottamisen kustannuksia ei voida määritellä pelkästään käytettävissä olevankapasiteetin mukaan, vaan kustannukset joudutaan määrittelemään palvelu sisällön perusteella. Kustannusten kohdistamisessa ja luokitteluissa joudutaan tekemään yleistyksiä, sekä yhteisiä päätöksiä kuinka palvelukohtaisia kustannuksia tulee hallita. Kuitenkin kapasiteettikustannusten hallinnan merkitys kasvaa, koska kysynnän vaihtelevuus vaikuttaa investointeihin ja henkilöstö tarpeeseen. Näillä on suuri merkitys yrityksen kiinteisiin kuluihin.