Kannattava liiketoiminta. : Case siivousalan yritys
Perämäki, Riitta-Leena (2012)
Perämäki, Riitta-Leena
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203233712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203233712
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli Yritys X Oy:n kannattavuuden selvittäminen. Kohdeyritys oli siivouspalveluita tarjoava pienyritys. Pienyrittäjän hinnoittelu perustuu harvoin tutkittuihin kustannuslaskelmiin. Hinnoittelun taustalla ovat usein kokemus ja muiden alalla toimivien hinnat. Kustannus-, hinnoittelu- ja kannattavuuslaskelmien avulla haluttiin tässä opinnäytetyössä selvittää kohdeyrityksen kustannusten muodostuminen, kustannuksiin perustuvat myyntihinnat sekä tuotteiden kannattavuus. Perinteisen kustannuslaskennan avulla selvitettiin kustannuksia aiheuttavat tekijät sekä eri tuotteiden aiheuttamat kustannukset. Suoritekohtaisella laskennalla kustannukset kohdistettiin eri tuotteille. Lisäyslaskennan avulla laskettiin tuotteiden omakustannushinnat. Hinnoittelulaskelmien avulla selvitettiin kustannusperusteiset myyntihinnat tuotteille kustannuslaskennan tuloksia hyödyntäen. Myyntihinnat määritettiin sekä omakustannus- että katetuottohinnoittelun avulla. Kannattavuus-laskelmien avulla määritettiin eri tuotteille katetuottoprosentti, kriittinen piste sekä varmuusmarginaali. Herkkyysanalyysi osoitti kannattavuuteen vaikuttavien tekijöiden muutosten vaikutuksen kannattavuudessa. Tutkimusaineistona opinnäytetyössä oli yrityksen vuoden 2010 tilinpäätös sekä omistajan haastattelujen pohjalta kerätyt tiedot, kuten tuntikustannukset sekä nykyinen hinnoittelutapa. Tässä opinnäytetyössä todettiin, että yritykselle aiheutuu eniten kustannuksia työntekijöiden palkoista ja henkilösivukuluista sekä auto- ja työkaluhankinnoista. Kustannukset siis syntyivät perusliiketoiminnan johdosta. Omakustannus-, sekä katetuottohinnoittelu osoitti, että nykyhintoja voisi hieman nostaa kannattavuuden parantamiseksi. Tämän opinnäytetyön avulla yritykselle selvisi eri tuotteiden kannattavuudet, omakustannushintojen suhde nykyhintoihin sekä kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja niihin vaikuttaminen.