Yrittäjyysosaamisen kehittäminen oppivassa organisaatiossa : Case: 4H-järjestö
Suomäki, Sirkka (2012)
Suomäki, Sirkka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203233698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203233698
Tiivistelmä
4H-järjestö on poliittisesti sitoutumaton, valtakunnallinen lasten ja nuorten elämänhallintaa ja yritte-liäisyyttä tukeva kansalaisjärjestö. Yrittäjyyskasvatus perustuu Kolme askelta työelämään –toiminta-malliin, johon kuuluvat ryhmätoiminta, nuorten työllistäminen ja 4H-Yritystoiminta. Paikallistasolla työtä organisoi toiminnanjohtaja. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaista ammatillista osaamista toiminnanjohtajilla on eri puolella Suomea yrittäjyyden ohjaamisessa, minkälaista osaamista yrittäjyyden ohjaamisessa tarvitaan tulevaisuudessa ja millaisia osaamisen kehittämisen menetelmiä on olemassa.
Tietoperustassa määriteltiin työelämäosaaminen, oppiva organisaatio ja yrittäjyys. Tutkimusta varten 43 toiminnanjohtajalle tehtiin alkukartoitus osaamisesta, oppimisesta, motivaatiosta ja verkostoista. Lisäksi haastateltiin 4H-liiton kehittämispäällikköä ja Hämeen 4H-piirin koulutuspäällikköä sekä hyö-dynnettiin 4H-liiton tekemää palvelukyselyä.
Tulokset osoittivat, että tukea yrittäjyyden ohjaamiseen tarvitaan entistä enemmän ja kiinnostus yrittä-jyyttä kohtaan vaihtelee suuresti. Yleisimmin käytetty osaamisen kehittämisen menetelmä oli koulut-tautuminen ja mukanaolo erilaisissa yrittäjyyshankkeissa. Vahvuuksina tärkein oli toiminnanjohtajan kyky tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja kehittämisen kohteista suurimmat olivat ajan, taidon ja tiedon puute. Toiminnanjohtajat kaipaavat erilaisia osaamisen kehittämisen menetelmiä sekä tietoa, tahtoa ja kontakteja.
Toimenpide-ehdotuksena osaamisen kehittämiseen esitetään neljän kohdan ohjelmaa: 1) oikean tiedon ja osaamisen hankkiminen, 2) organisaation oppimisprosessi, 3) oppimiskulttuuri ja oppimisen edelly-tykset ja 4) viestinnän merkitys. Ehdotukseen kuuluvat muun muassa osaamiskartoitukset, koulutusten kehittäminen, tiimioppiminen, oppimisen tekeminen näkyväksi, mitattavaksi ja palkittavaksi, verkosto-jen merkityksen ymmärtäminen ja sosiaalisen median käytön monipuolistaminen. Tärkeää on lisäksi avoimeen keskusteluun kannustaminen.
Tietoperustassa määriteltiin työelämäosaaminen, oppiva organisaatio ja yrittäjyys. Tutkimusta varten 43 toiminnanjohtajalle tehtiin alkukartoitus osaamisesta, oppimisesta, motivaatiosta ja verkostoista. Lisäksi haastateltiin 4H-liiton kehittämispäällikköä ja Hämeen 4H-piirin koulutuspäällikköä sekä hyö-dynnettiin 4H-liiton tekemää palvelukyselyä.
Tulokset osoittivat, että tukea yrittäjyyden ohjaamiseen tarvitaan entistä enemmän ja kiinnostus yrittä-jyyttä kohtaan vaihtelee suuresti. Yleisimmin käytetty osaamisen kehittämisen menetelmä oli koulut-tautuminen ja mukanaolo erilaisissa yrittäjyyshankkeissa. Vahvuuksina tärkein oli toiminnanjohtajan kyky tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja kehittämisen kohteista suurimmat olivat ajan, taidon ja tiedon puute. Toiminnanjohtajat kaipaavat erilaisia osaamisen kehittämisen menetelmiä sekä tietoa, tahtoa ja kontakteja.
Toimenpide-ehdotuksena osaamisen kehittämiseen esitetään neljän kohdan ohjelmaa: 1) oikean tiedon ja osaamisen hankkiminen, 2) organisaation oppimisprosessi, 3) oppimiskulttuuri ja oppimisen edelly-tykset ja 4) viestinnän merkitys. Ehdotukseen kuuluvat muun muassa osaamiskartoitukset, koulutusten kehittäminen, tiimioppiminen, oppimisen tekeminen näkyväksi, mitattavaksi ja palkittavaksi, verkosto-jen merkityksen ymmärtäminen ja sosiaalisen median käytön monipuolistaminen. Tärkeää on lisäksi avoimeen keskusteluun kannustaminen.