Näytä suppeat kuvailutiedot

Yrittäjyysosaamisen kehittäminen oppivassa organisaatiossa : Case: 4H-järjestö

Suomäki, Sirkka (2012)

dc.contributor.authorSuomäki, Sirkka
dc.date.accessioned2012-03-27T09:59:22Z
dc.date.available2012-03-27T09:59:22Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201203233698
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/40258
dc.description.abstract4H-järjestö on poliittisesti sitoutumaton, valtakunnallinen lasten ja nuorten elämänhallintaa ja yritte-liäisyyttä tukeva kansalaisjärjestö. Yrittäjyyskasvatus perustuu Kolme askelta työelämään –toiminta-malliin, johon kuuluvat ryhmätoiminta, nuorten työllistäminen ja 4H-Yritystoiminta. Paikallistasolla työtä organisoi toiminnanjohtaja. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaista ammatillista osaamista toiminnanjohtajilla on eri puolella Suomea yrittäjyyden ohjaamisessa, minkälaista osaamista yrittäjyyden ohjaamisessa tarvitaan tulevaisuudessa ja millaisia osaamisen kehittämisen menetelmiä on olemassa. Tietoperustassa määriteltiin työelämäosaaminen, oppiva organisaatio ja yrittäjyys. Tutkimusta varten 43 toiminnanjohtajalle tehtiin alkukartoitus osaamisesta, oppimisesta, motivaatiosta ja verkostoista. Lisäksi haastateltiin 4H-liiton kehittämispäällikköä ja Hämeen 4H-piirin koulutuspäällikköä sekä hyö-dynnettiin 4H-liiton tekemää palvelukyselyä. Tulokset osoittivat, että tukea yrittäjyyden ohjaamiseen tarvitaan entistä enemmän ja kiinnostus yrittä-jyyttä kohtaan vaihtelee suuresti. Yleisimmin käytetty osaamisen kehittämisen menetelmä oli koulut-tautuminen ja mukanaolo erilaisissa yrittäjyyshankkeissa. Vahvuuksina tärkein oli toiminnanjohtajan kyky tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja kehittämisen kohteista suurimmat olivat ajan, taidon ja tiedon puute. Toiminnanjohtajat kaipaavat erilaisia osaamisen kehittämisen menetelmiä sekä tietoa, tahtoa ja kontakteja. Toimenpide-ehdotuksena osaamisen kehittämiseen esitetään neljän kohdan ohjelmaa: 1) oikean tiedon ja osaamisen hankkiminen, 2) organisaation oppimisprosessi, 3) oppimiskulttuuri ja oppimisen edelly-tykset ja 4) viestinnän merkitys. Ehdotukseen kuuluvat muun muassa osaamiskartoitukset, koulutusten kehittäminen, tiimioppiminen, oppimisen tekeminen näkyväksi, mitattavaksi ja palkittavaksi, verkosto-jen merkityksen ymmärtäminen ja sosiaalisen median käytön monipuolistaminen. Tärkeää on lisäksi avoimeen keskusteluun kannustaminen.fi
dc.description.abstractThe 4H organization is a politically nonaligned national non-governmental organization which sup-ports coping and entrepreneurialism among children and young people. The entrepreneurship edu-cation of the organization is based on a pattern called Three Steps to Working Life, which includes group activities, employment of young people and 4H entrepreneurship activities. Locally, the work is organized by an Executive Manager. The aim of this thesis was to research what kind of vocational expertise EMs throughout Finland have about counseling of entrepreneurship, which kind of exper-tise is needed in it in the future and what kind of methods of developing expertise exist. The knowledge basis defines what working life know-how, learning organization and entrepreneur-ship mean. For the study, a preliminary survey of expertise, learning, motivation and networks di-rected to 43 executive managers was conducted. In addition, the Development Manager of the 4H Federation and the Training Manager of the Häme 4H District were interviewed. A service survey carried out by the 4H Federation was also utilized. The results show that more and more support for guiding entrepreneurship is needed and that interest towards entrepreneurship varies considerably. The most commonly used methods of de-veloping expertise were self-study and participation in different kinds of entrepreneurship projects. The most important strength was EM’s ability to get along with people. The most important devel-opmental issues were lack of time, knowledge and will. The EMs are longing for methods of devel-oping expertise along with knowledge, will and contacts. For developing expertise, a four-point program is presented: 1) getting the right kind of knowledge and expertise, 2) the learning process of an organization, 3) learning culture and requirements of learning and 4) the importance of communication. The proposition includes e.g. surveying expertise, developing courses, team learning, making learning visible, measurable and rewardable, under-standing the importance of networks and diversifying the use of social media. It is also important to encourage open conversation.en
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleYrittäjyysosaamisen kehittäminen oppivassa organisaatiossa : Case: 4H-järjestöfi
dc.type.ontasotfi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/404
dc.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordTyöelämäosaaminen
dc.subject.keywordoppiva organisaatio
dc.subject.keywordyrittäjyys
dc.subject.keyword4H-järjestö
dc.subject.keywordosaamisen kehittäminen
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|
dc.subject.disciplineYrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen koulutusohjelma (Ylempi AMK)


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot