Soittoasentoon! : ajatuksia trumpetinsoiton ergonomiasta
Karvinen, Mirva (2008)
Karvinen, Mirva
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811284167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811284167
Tiivistelmä
Käsittelen työssäni trumpetistin soittoasentoa fysiologisen tiedon, ja käytännön kokemusten perusteella. Haastattelin viittä trumpetistia, joiden taustat soittajina ja opettajina ovat erilaiset. Halusin saada erilaiset näkemykset ja kokemukset esiin.
Tarkoitukseni oli saada selville, miten tärkeänä osana soittamista trumpetistit näkevät soitto-asennon toimiessaan soittajina ja opettajina. Yksi perehtymiskohteistani oli soittoasennon opettamisen erilaiset keinot rasitusvammojen ennaltaehkäisemiseksi.
Haastatteluissa kävi ilmi, että moni on miettinyt ergonomia-asioita, kuitenkin harvalla on teo-riapohjaista tietoa, johon voi nojautua. Tämän takia konkreettisempi tietämys fysiologiasta olisi tarpeen kuin mitä soitonopettajan koulutuksella ja kokemuksella pystytään saamaan.
Työni tarkoituksena on myös lisätä trumpettiaiheista, suomenkielistä kirjallisuutta, jota on saatavana hyvin vähän. Toivon, että työni herättää joitakin trumpetisteja miettimään oman soittoasentonsa ergonomisuutta ja pohtimaan soittoasennon opetusmetodeja.
Tarkoitukseni oli saada selville, miten tärkeänä osana soittamista trumpetistit näkevät soitto-asennon toimiessaan soittajina ja opettajina. Yksi perehtymiskohteistani oli soittoasennon opettamisen erilaiset keinot rasitusvammojen ennaltaehkäisemiseksi.
Haastatteluissa kävi ilmi, että moni on miettinyt ergonomia-asioita, kuitenkin harvalla on teo-riapohjaista tietoa, johon voi nojautua. Tämän takia konkreettisempi tietämys fysiologiasta olisi tarpeen kuin mitä soitonopettajan koulutuksella ja kokemuksella pystytään saamaan.
Työni tarkoituksena on myös lisätä trumpettiaiheista, suomenkielistä kirjallisuutta, jota on saatavana hyvin vähän. Toivon, että työni herättää joitakin trumpetisteja miettimään oman soittoasentonsa ergonomisuutta ja pohtimaan soittoasennon opetusmetodeja.