USB-väyläarkkitehtuuria hyödyntävän peliohjaimen suunnittelu ja toteutus
Kiiskinen, Niko (2012)
Kiiskinen, Niko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203293883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203293883
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli suunnitella sekä koota useissa pelihalleissa taistelu-,
räiskintä- ja tasohyppelypeleissä käytettyä ohjainta muistuttava peliohjain.
Peliohjain koostuu kotelosta, yhdestä enintään kahdeksan suuntaan rekisteröivästä
ohjainsauvasta, piirilevystä sekä 11 painonappulasta, joilla ohjataan pelitapahtumia.
Ohjaimessa käytetyn piirilevyn nimi on Dual Strike, joka on erityisesti peliohjaimia varten
suunniteltu piirilevy. Ohjaimen kotelo valmistettiin puusta sekä polykarbonaattimuovista ja
se suunniteltiin AutoCAD 2012 -suunnitteluohjelmistolla. Projektissa syntyneet piirustukset
ovat työn liitteinä.
Projektista valmistuneella peliohjaimella voidaan ohjata Sony PlayStation 3 ja Microsoft
XBox -pelikonsoleja sekä tietokoneella pelattavia pelejä. Tarvittaessa ohjaimen
yhteensopivuutta voidaan laajentaa myös tukemattomiin konsoleihin.
Projektia varten tässä työssä tutkittiin sekä esiteltiin yleisin ohjainsauvallisissa
peliohjaimissa käytettyjä osia sekä ohjaimen ja pelikoneen välillä käytetyn USBväyläarkkitehtuurin
toimintaa. Työssä esitellään myös ohjaimen työstö- ja
kokoamisvaiheet.
Ohjain täytti sille ennen projektin alkua asetetut tavoitteet ja se on päivittäisessä käytössä.
räiskintä- ja tasohyppelypeleissä käytettyä ohjainta muistuttava peliohjain.
Peliohjain koostuu kotelosta, yhdestä enintään kahdeksan suuntaan rekisteröivästä
ohjainsauvasta, piirilevystä sekä 11 painonappulasta, joilla ohjataan pelitapahtumia.
Ohjaimessa käytetyn piirilevyn nimi on Dual Strike, joka on erityisesti peliohjaimia varten
suunniteltu piirilevy. Ohjaimen kotelo valmistettiin puusta sekä polykarbonaattimuovista ja
se suunniteltiin AutoCAD 2012 -suunnitteluohjelmistolla. Projektissa syntyneet piirustukset
ovat työn liitteinä.
Projektista valmistuneella peliohjaimella voidaan ohjata Sony PlayStation 3 ja Microsoft
XBox -pelikonsoleja sekä tietokoneella pelattavia pelejä. Tarvittaessa ohjaimen
yhteensopivuutta voidaan laajentaa myös tukemattomiin konsoleihin.
Projektia varten tässä työssä tutkittiin sekä esiteltiin yleisin ohjainsauvallisissa
peliohjaimissa käytettyjä osia sekä ohjaimen ja pelikoneen välillä käytetyn USBväyläarkkitehtuurin
toimintaa. Työssä esitellään myös ohjaimen työstö- ja
kokoamisvaiheet.
Ohjain täytti sille ennen projektin alkua asetetut tavoitteet ja se on päivittäisessä käytössä.