Huoltotarvikkeiden materiaalinohjaus
Salmela, Ari (2012)
Salmela, Ari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203163495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203163495
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä käsitellään yrityksiltä usein vähemmälle huomiolle jäänyttä varaston toimintaa. Työssä keskityttiin parantamaan Staran korjaamon varaosavaraston materiaalinohjausta huoltotarvikkeiden osalta. Työn päätavoitteena oli määritellä huoltotarvikkeiden varmuusvarastot, tilauspisteet ja maksimivarastot.
Työssä tutkittiin varastoinnin tuomia haasteita ja niiden vaikutusta korjaamon toimintaan. Huonosti ohjatulla varastolla on usein korkeat kustannukset tai heikko palvelutaso. Pahimmillaan molemmat ehdot täyttyvät. Oikeanlaisella varastoinnilla pyritään tasapainoon kustannuksien ja palvelutason välillä. Hyvään tulokseen vaaditaan omien varastoitavien tuotteiden menekin seurantaa ja tietoisuutta varastonohjauksesta.
Työ suoritettiin selvittämällä varastoitavien huoltotarvikkeiden kirjo, minkä jälkeen niiden myyntitapahtumat saatiin korjaamon tietojärjestelmästä. Myyntitapahtumien otanta-ajanjakso oli vuodelta 2011, ja saadut tulokset eriteltiin vielä kuukausikohtaisesti. Tämän jälkeen suoritettiin laskenta varastolähtöisen ohjauksen teorian pohjalta haluttujen rajojen määrittämiseksi. Laskennassa käytettiin Excel-ohjelmaa.
Laskennan tuloksena saatiin mallipohja, jota voidaan pienellä varauksella soveltaa lähes kaikille huoltotarvikkeille. Rajojen käyttöönotto pienentää varaosavaraston arvoa, mutta säilyttää hyvän toimituskyvyn.
Tulevaisuudessa varaosavaraston tuotteiden jatkuvalla myynninseurannalla ja muutoksiin reagoimisella pystytään varaston arvo pitämään niin matalana kuin se vain on halutulla toimitusvarmuudella mahdollista.
Työssä tutkittiin varastoinnin tuomia haasteita ja niiden vaikutusta korjaamon toimintaan. Huonosti ohjatulla varastolla on usein korkeat kustannukset tai heikko palvelutaso. Pahimmillaan molemmat ehdot täyttyvät. Oikeanlaisella varastoinnilla pyritään tasapainoon kustannuksien ja palvelutason välillä. Hyvään tulokseen vaaditaan omien varastoitavien tuotteiden menekin seurantaa ja tietoisuutta varastonohjauksesta.
Työ suoritettiin selvittämällä varastoitavien huoltotarvikkeiden kirjo, minkä jälkeen niiden myyntitapahtumat saatiin korjaamon tietojärjestelmästä. Myyntitapahtumien otanta-ajanjakso oli vuodelta 2011, ja saadut tulokset eriteltiin vielä kuukausikohtaisesti. Tämän jälkeen suoritettiin laskenta varastolähtöisen ohjauksen teorian pohjalta haluttujen rajojen määrittämiseksi. Laskennassa käytettiin Excel-ohjelmaa.
Laskennan tuloksena saatiin mallipohja, jota voidaan pienellä varauksella soveltaa lähes kaikille huoltotarvikkeille. Rajojen käyttöönotto pienentää varaosavaraston arvoa, mutta säilyttää hyvän toimituskyvyn.
Tulevaisuudessa varaosavaraston tuotteiden jatkuvalla myynninseurannalla ja muutoksiin reagoimisella pystytään varaston arvo pitämään niin matalana kuin se vain on halutulla toimitusvarmuudella mahdollista.
