Verkkokaupan markkinointiviestintäsuunnitelma
Alasuvanto, Riitta (2012)
Alasuvanto, Riitta
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204044142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204044142
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on leluja myyvä verkkokauppa. Ongelmana verkkokaupalla on liian pieni konversioprosentti, mikä tarkoittaa, että vain harva kävijä ostaa tuotteita verkkokaupasta. Työn tavoitteena oli laatia toimeksiantajalle markkinointiviestintäsuunnitelma, jota se voi konkreettisesti käyttää toiminnassaan. Suunnitelmaa varten tutkittiin asiakkaiden ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä verkkokaupassa ollessa, sekä sitä, miten konversioprosenttia on mahdollista nostaa.
Työ on toimintatutkimus ja se on laadittu tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Tietoperustassa on käsitelty kattavasti perusasioita verkkokaupoista, painopisteenä digitaalinen markkinointiviestintä. Markkinointiviestinnän osiossa on painotettu digitaalisia markkinointiviestintäkeinoja, sillä ne ovat yleensä tärkeimpiä juuri verkkokauppojen markkinoinnissa. Tilastollisesti Suomessa verkkokauppojen markkinointi tarkoittaa lähinnä oman verkkopalvelun, hakukonemarkkinoinnin ja verkkomainonnan käyttöä, jotka kaikki ovat digitaalisen markkinointiviestinnän muotoja. Työhön haastateltiin kaksi kertaa case yrityksen toimitusjohtajaa. Haastattelujen, sekä muun havainnoinnin perusteella on laadittu kilpailija- ja lähtökohta-analyysit. Opinnäytetyön raportointi on toteutettu vetoketjumallilla, jolloin tietoperusta ja käytäntö esiintyvät työssä vuorotellen.
Tietoperustan, muiden tutkimuksien analysoinnin, lähtökohta-analyysin, sekä toimeksiantajan haastattelujen perusteella työn tuloksena on toteuttamiskelpoinen markkinointiviestintäsuunnitelma. Suunnitelma sisältää eri markkinointiviestintäkeinojen yhdistelmän, jossa on esitetty kunkin markkinointiviestintäkeinon tavoite, budjetti ja aikataulutus. Suunnitelmassa tärkeimmiksi viestintäkeinoiksi nousivat hakukoneoptimointi, sosiaalinen media sekä radio- ja verkkomainonta. Konversioprosenttia puolestaan voi nostaa muun muassa verkkokaupan käytettävyyden sekä ulkoasun parantamisella. Tulevaisuudessa uutena opinnäytetyön aiheena toimeksiantajalle voisi olla esimerkiksi tarkempi tutkimus asiakkaan ostopäätöksen kehittymisestä verkkokaupassa.
Työ on toimintatutkimus ja se on laadittu tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Tietoperustassa on käsitelty kattavasti perusasioita verkkokaupoista, painopisteenä digitaalinen markkinointiviestintä. Markkinointiviestinnän osiossa on painotettu digitaalisia markkinointiviestintäkeinoja, sillä ne ovat yleensä tärkeimpiä juuri verkkokauppojen markkinoinnissa. Tilastollisesti Suomessa verkkokauppojen markkinointi tarkoittaa lähinnä oman verkkopalvelun, hakukonemarkkinoinnin ja verkkomainonnan käyttöä, jotka kaikki ovat digitaalisen markkinointiviestinnän muotoja. Työhön haastateltiin kaksi kertaa case yrityksen toimitusjohtajaa. Haastattelujen, sekä muun havainnoinnin perusteella on laadittu kilpailija- ja lähtökohta-analyysit. Opinnäytetyön raportointi on toteutettu vetoketjumallilla, jolloin tietoperusta ja käytäntö esiintyvät työssä vuorotellen.
Tietoperustan, muiden tutkimuksien analysoinnin, lähtökohta-analyysin, sekä toimeksiantajan haastattelujen perusteella työn tuloksena on toteuttamiskelpoinen markkinointiviestintäsuunnitelma. Suunnitelma sisältää eri markkinointiviestintäkeinojen yhdistelmän, jossa on esitetty kunkin markkinointiviestintäkeinon tavoite, budjetti ja aikataulutus. Suunnitelmassa tärkeimmiksi viestintäkeinoiksi nousivat hakukoneoptimointi, sosiaalinen media sekä radio- ja verkkomainonta. Konversioprosenttia puolestaan voi nostaa muun muassa verkkokaupan käytettävyyden sekä ulkoasun parantamisella. Tulevaisuudessa uutena opinnäytetyön aiheena toimeksiantajalle voisi olla esimerkiksi tarkempi tutkimus asiakkaan ostopäätöksen kehittymisestä verkkokaupassa.