Nopeusnäyttötaulun vaikutukset ajonopeuksiin Oulun seudulla
Kilponen, Olli (2012)
Kilponen, Olli
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204034096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204034096
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia nopeusnäyttötaulun toimivuutta sekä vaikutusta ajonopeuksiin ja sitä kautta parantaa liikenneturvallisuutta Oulun seudulla. Lisäksi tarkoituksena oli tarjota kouluille mahdollisuus käyttää taulun tuottamaa informaatiota liikennekasvatuksen osana.
Nopeusnäyttötaulututkimus suoritettiin syksyn 2011 ja talven 2012 välisenä aikana Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY) tarjottua testattavaksi 3-numeroista LED-tekniikalla varustettua nopeusnäyttö-taulua. Tutkimuksen aikana näyttötaulu sijoitettiin viiden arkipäivän ajaksi vii-teen ennalta valittuun tutkimuskohteeseen mittaamaan ja näyttämään nopeuk-sia autoilijoille. Tutkimuskohteiksi valittiin Tupostie Tyrnävältä, Hailuodontie Oulunsalosta, Haukiväylä Haukiputaalta, Haukiputaantie Kiimingistä sekä Ete-läsuomentie Kempeleestä. Tutkimuskohteiksi valittiin alueita, joiden nopeusra-joitukset olivat väliltä 40 – 50 km/h.
Tyrnävän mittauksien aikana Kuulammen koulun 5. – 6. luokan oppilaat osallistuivat mittauksiin kirjaamalla ylös taulun näyttämiä nopeuksia ja laskemalla näistä keskinopeuden. Tutkimuksen aikana haastateltiin myös paikallisia, tarkoituksena oli saada näkemyksiä alueen liikenneturvallisuudesta. Tutkimuskohteissa suoritettiin nopeuden vertailumittauksia myös ennen taulun paikalle asettamista ja sen jälkeen Viacount II -tyyppisellä liikenteenlaskentalaitteistolla. Vertailemalla tuloksia keskenään saatiin tietoa tutkimuskohteiden ajonopeuksien muutoksista.
Sierzega-nopeusnäyttötaulu vaikuttaa ajonopeuksiin alentavasti. Myös nopeuksien vaihtelut pienenevät näyttötaulun vaikutuksesta. Vaikka ajonopeuksien muutokset eivät välttämättä ole pitkäaikaisia, ovat ne hetkellisesti sitäkin suurempia. Nopeusnäyttötaulu soveltuu parhaiten kohteisiin, joissa pääosa liikkujista on paikallisia asukkaita ja nopeusrajoitusalue on valmiiksi pieni. Helpon käytettävyyden, siirrettävyyden ja asennettavuuden ansiosta voidaan nopeusnäyttötaululla vaikuttaa ongelmallisiksi koettuihin liikennepaikkoihin ja siten parantaa alueen liikenneturvallisuutta.
Nopeusnäyttötaulututkimus suoritettiin syksyn 2011 ja talven 2012 välisenä aikana Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY) tarjottua testattavaksi 3-numeroista LED-tekniikalla varustettua nopeusnäyttö-taulua. Tutkimuksen aikana näyttötaulu sijoitettiin viiden arkipäivän ajaksi vii-teen ennalta valittuun tutkimuskohteeseen mittaamaan ja näyttämään nopeuk-sia autoilijoille. Tutkimuskohteiksi valittiin Tupostie Tyrnävältä, Hailuodontie Oulunsalosta, Haukiväylä Haukiputaalta, Haukiputaantie Kiimingistä sekä Ete-läsuomentie Kempeleestä. Tutkimuskohteiksi valittiin alueita, joiden nopeusra-joitukset olivat väliltä 40 – 50 km/h.
Tyrnävän mittauksien aikana Kuulammen koulun 5. – 6. luokan oppilaat osallistuivat mittauksiin kirjaamalla ylös taulun näyttämiä nopeuksia ja laskemalla näistä keskinopeuden. Tutkimuksen aikana haastateltiin myös paikallisia, tarkoituksena oli saada näkemyksiä alueen liikenneturvallisuudesta. Tutkimuskohteissa suoritettiin nopeuden vertailumittauksia myös ennen taulun paikalle asettamista ja sen jälkeen Viacount II -tyyppisellä liikenteenlaskentalaitteistolla. Vertailemalla tuloksia keskenään saatiin tietoa tutkimuskohteiden ajonopeuksien muutoksista.
Sierzega-nopeusnäyttötaulu vaikuttaa ajonopeuksiin alentavasti. Myös nopeuksien vaihtelut pienenevät näyttötaulun vaikutuksesta. Vaikka ajonopeuksien muutokset eivät välttämättä ole pitkäaikaisia, ovat ne hetkellisesti sitäkin suurempia. Nopeusnäyttötaulu soveltuu parhaiten kohteisiin, joissa pääosa liikkujista on paikallisia asukkaita ja nopeusrajoitusalue on valmiiksi pieni. Helpon käytettävyyden, siirrettävyyden ja asennettavuuden ansiosta voidaan nopeusnäyttötaululla vaikuttaa ongelmallisiksi koettuihin liikennepaikkoihin ja siten parantaa alueen liikenneturvallisuutta.