Hankintapäätöksien vaikutus asiakastyytyväisyyteen : Case: Ravintolapalvelu Päivänpaiste Ay
Heinonen, Saara (2012)
Heinonen, Saara
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204124327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204124327
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Heinonen, Saara 2012. Hankintapäätöksien vaikutus, asiakastyytyväisyyteen. – Case: Ravintolapalvelu Päivänpaiste Ay. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Sivuja 37. Liitteet 1.
Opinnäytetyön tavoitteena oli asiakastyytyväisyyskyselyn avulla kartoittaa, kuinka tyytyväisiä ravintola Päivänpaisteen asiakkaat ovat Ravintolan toimintaan, ja selvittää mahdolliset ongelmakohdat Päivänpaisteen toiminnassa. Tutkimusongelmana oli, miten hankinnoilla voitaisiin parantaa asiakastyytyväisyyttä. Kyselyn avulla selvitin, vaikuttavatko tuotteiden kotimaisuus, luomuruoka ja lähiruoka asiakkaiden tyytyväisyyteen. Lisäksi selvitettiin, ovatko asiakkaat valmiita maksamaan enemmän kotimaisuudesta, luomu- tai lähiruuasta ja onko tuotteiden merkillä väliä.
Teoriatiedon hankinnassa käytettiin kaupan-alan kirjallisuutta ja lehtiartikkeleita. Tutkimus tehtiin käyttäen kvantitatiivista survey-tutkimusmenetelmää. Kysely toteutettiin, ravintolan asiakkaille, paperilomakkeilla. Ravintola Päivänpaiste toimii Innokas Medical Oy:n työntekijöille ruokalana. Suurimpaan osaan kysymyksistä oli vastausvaihtoehdot, mutta myös muutama avoin kysymys. Kyselyyn vastasi n. 71 % Innokas Medical Oy:n työntekijöistä. Kyselystä saatujen tietojen perusteella pohdittiin syitä ja seurauksia asioille ja miten asioita voisi parantaa.
Tutkimuksessa saatiin selville, että suurin osa Ravintolapalvelu Päivänpaiste Ay:n asiakkaista suosii kotimaista ja lähiruokaa, mutta vain vähäinen määrä asiakkaista maksaisi enemmän luomuruuasta. Suurin osa asiakkaista oli myös tyytyväinen palveluun, mutta ruokaan he eivät olleet niin tyytyväisiä. Suurin osa asiakkaista piti raaka-aineiden tuoreutta ja itse tehtyä ruokaa ja leipää tärkeänä. Asiakkaat eivät pitäneet valmiiksi kuorituista perunoista ja haluaisivat enemmän erilaisia salaatteja valikoimiin.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että asiakkaat haluaisivat tuoretta, kevyttä ja kotimaista ruokaa. Ravintolan kannattaisi hankkia raaka-aineet läheltä ja mahdollisimman tuoreina. Hankintoja ei kannata tehdä liian aikaisin, jotta raaka-aineet pysyvät hyvinä. Heidän ei kannata ostaa puolivalmisteita, vaan kannattaa tehdä itse alusta asti ruoat.
Asiasanat: arvoketju, asiakaspalvelu, asiakastyytyväisyys, laatu, toimitusketjut
Heinonen, Saara 2012. Hankintapäätöksien vaikutus, asiakastyytyväisyyteen. – Case: Ravintolapalvelu Päivänpaiste Ay. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Sivuja 37. Liitteet 1.
Opinnäytetyön tavoitteena oli asiakastyytyväisyyskyselyn avulla kartoittaa, kuinka tyytyväisiä ravintola Päivänpaisteen asiakkaat ovat Ravintolan toimintaan, ja selvittää mahdolliset ongelmakohdat Päivänpaisteen toiminnassa. Tutkimusongelmana oli, miten hankinnoilla voitaisiin parantaa asiakastyytyväisyyttä. Kyselyn avulla selvitin, vaikuttavatko tuotteiden kotimaisuus, luomuruoka ja lähiruoka asiakkaiden tyytyväisyyteen. Lisäksi selvitettiin, ovatko asiakkaat valmiita maksamaan enemmän kotimaisuudesta, luomu- tai lähiruuasta ja onko tuotteiden merkillä väliä.
Teoriatiedon hankinnassa käytettiin kaupan-alan kirjallisuutta ja lehtiartikkeleita. Tutkimus tehtiin käyttäen kvantitatiivista survey-tutkimusmenetelmää. Kysely toteutettiin, ravintolan asiakkaille, paperilomakkeilla. Ravintola Päivänpaiste toimii Innokas Medical Oy:n työntekijöille ruokalana. Suurimpaan osaan kysymyksistä oli vastausvaihtoehdot, mutta myös muutama avoin kysymys. Kyselyyn vastasi n. 71 % Innokas Medical Oy:n työntekijöistä. Kyselystä saatujen tietojen perusteella pohdittiin syitä ja seurauksia asioille ja miten asioita voisi parantaa.
Tutkimuksessa saatiin selville, että suurin osa Ravintolapalvelu Päivänpaiste Ay:n asiakkaista suosii kotimaista ja lähiruokaa, mutta vain vähäinen määrä asiakkaista maksaisi enemmän luomuruuasta. Suurin osa asiakkaista oli myös tyytyväinen palveluun, mutta ruokaan he eivät olleet niin tyytyväisiä. Suurin osa asiakkaista piti raaka-aineiden tuoreutta ja itse tehtyä ruokaa ja leipää tärkeänä. Asiakkaat eivät pitäneet valmiiksi kuorituista perunoista ja haluaisivat enemmän erilaisia salaatteja valikoimiin.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että asiakkaat haluaisivat tuoretta, kevyttä ja kotimaista ruokaa. Ravintolan kannattaisi hankkia raaka-aineet läheltä ja mahdollisimman tuoreina. Hankintoja ei kannata tehdä liian aikaisin, jotta raaka-aineet pysyvät hyvinä. Heidän ei kannata ostaa puolivalmisteita, vaan kannattaa tehdä itse alusta asti ruoat.
Asiasanat: arvoketju, asiakaspalvelu, asiakastyytyväisyys, laatu, toimitusketjut