Yhteisen asiantuntijuuden äärellä : Lähiverkoston ohjaus lasten toimintaterapiassa
Hanhela, Anu; Hietaniemi, Katja (2012)
Hanhela, Anu
Hietaniemi, Katja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204114310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204114310
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Lähiverkoston ohjaus on kiinteä osa lasten toimintaterapiaa. Se käsittää muun muassa vanhempien, koulun ja päiväkodin henkilökunnan ohjauksen. Lähiverkostoa ohjaamalla toimintaterapeutti pyrkii edesauttamaan lapsen toiminnallista suoriutumista. Ohjauksen avulla toimintaterapiassa opitut taidot siirtyvät todennäköisemmin osaksi lapsen arkielämää. Toimintaterapeutin ohjaus perustuu toimintaterapian ydintaitoihin, joiden käyttäminen ohjaustilanteessa luo kokonaisvaltaisen ja toimintakeskeisen näkökulman lapsen toiminnallisen suoriutumisen mahdollistamiseksi.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastatteluja käyttäen loka-marraskuussa 2011. Tarkoituksena oli kuvailla ja tuottaa tietoa toimintaterapeuttien kokemuksista lähiverkoston ohjauksesta lasten toimintaterapiassa. Tutkimuksen yhteistyökumppanina toimi Oulunkaaren kuntayhtymän kuntoutuspalvelut. Tutkimusta varten haastateltiin neljää toimintaterapeuttia, jotka työskentelevät Oulunkaaren kuntayhtymän alueella. Tutkimustehtävä ”Millaisia ovat toimintaterapeuttien kokemukset ohjauksesta lasten toimintaterapiassa Oulunkaaren kuntayhtymässä” ohjasi työskentelyämme. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan toimintaterapeutit pyrkivät ohjauksen avulla saamaan vanhempia itse oivaltamaan ratkaisuja arjen haasteisiin. Ohjaus on parhaimmillaan lapsen ja hänen lähiverkostonsa voimavaraistamista heidän omaa elämäänsä koskevaan päätöksentekoon. Lähiverkoston sitouttaminen terapiaprosessiin on tärkeää, jotta terapiassa harjoitellut taidot siirtyvät osaksi lapsen arkielämää. Ohjaus nähdään keinona puuttua varhaisessa vaiheessa lapsesta heränneeseen huoleen. Ohjauskäynneillä voidaan ehkäistä tilanteen paheneminen ja välttää pitkät ja kalliit, korjaavat terapiat. Tutkimuksessamme tuli esiin, että avoimen vuorovaikutuksen mahdollistaminen ammattilaisten välillä ja yhteisistä pelisäännöistä sopiminen terapian ja muiden lapsen tukitoimien osalta edesauttaisivat lapsen ja perheen kokonaisvaltaista kuntoutumista.
Tutkimuksesta saadun tiedon avulla toimintaterapeutit ja toimintaterapiaopiskelijat voivat lisätä tietämystään ja ymmärrystään lähiverkoston ohjauksesta toimintaterapiassa. Oulunkaaren kuntayhtymä voi hyödyntää tutkimustietoa lasten kuntoutuksen uuden toimintamallin kehittämistyössä. Jatkotutkimusaiheena voisi olla ohjauksen vaikuttavuuden tutkiminen. Myös Occupational Performance Coaching -interventiomallin periaatteiden soveltuvuutta Suomeen olisi mielenkiintoista tutkia. Lisäksi näkisimme hyödyllisenä interventiomallin suomentamisen.
Asiasanat: lapsi, toimintaterapia, ohjaus, lähiverkosto, perhekeskeisyys
Lähiverkoston ohjaus on kiinteä osa lasten toimintaterapiaa. Se käsittää muun muassa vanhempien, koulun ja päiväkodin henkilökunnan ohjauksen. Lähiverkostoa ohjaamalla toimintaterapeutti pyrkii edesauttamaan lapsen toiminnallista suoriutumista. Ohjauksen avulla toimintaterapiassa opitut taidot siirtyvät todennäköisemmin osaksi lapsen arkielämää. Toimintaterapeutin ohjaus perustuu toimintaterapian ydintaitoihin, joiden käyttäminen ohjaustilanteessa luo kokonaisvaltaisen ja toimintakeskeisen näkökulman lapsen toiminnallisen suoriutumisen mahdollistamiseksi.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastatteluja käyttäen loka-marraskuussa 2011. Tarkoituksena oli kuvailla ja tuottaa tietoa toimintaterapeuttien kokemuksista lähiverkoston ohjauksesta lasten toimintaterapiassa. Tutkimuksen yhteistyökumppanina toimi Oulunkaaren kuntayhtymän kuntoutuspalvelut. Tutkimusta varten haastateltiin neljää toimintaterapeuttia, jotka työskentelevät Oulunkaaren kuntayhtymän alueella. Tutkimustehtävä ”Millaisia ovat toimintaterapeuttien kokemukset ohjauksesta lasten toimintaterapiassa Oulunkaaren kuntayhtymässä” ohjasi työskentelyämme. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan toimintaterapeutit pyrkivät ohjauksen avulla saamaan vanhempia itse oivaltamaan ratkaisuja arjen haasteisiin. Ohjaus on parhaimmillaan lapsen ja hänen lähiverkostonsa voimavaraistamista heidän omaa elämäänsä koskevaan päätöksentekoon. Lähiverkoston sitouttaminen terapiaprosessiin on tärkeää, jotta terapiassa harjoitellut taidot siirtyvät osaksi lapsen arkielämää. Ohjaus nähdään keinona puuttua varhaisessa vaiheessa lapsesta heränneeseen huoleen. Ohjauskäynneillä voidaan ehkäistä tilanteen paheneminen ja välttää pitkät ja kalliit, korjaavat terapiat. Tutkimuksessamme tuli esiin, että avoimen vuorovaikutuksen mahdollistaminen ammattilaisten välillä ja yhteisistä pelisäännöistä sopiminen terapian ja muiden lapsen tukitoimien osalta edesauttaisivat lapsen ja perheen kokonaisvaltaista kuntoutumista.
Tutkimuksesta saadun tiedon avulla toimintaterapeutit ja toimintaterapiaopiskelijat voivat lisätä tietämystään ja ymmärrystään lähiverkoston ohjauksesta toimintaterapiassa. Oulunkaaren kuntayhtymä voi hyödyntää tutkimustietoa lasten kuntoutuksen uuden toimintamallin kehittämistyössä. Jatkotutkimusaiheena voisi olla ohjauksen vaikuttavuuden tutkiminen. Myös Occupational Performance Coaching -interventiomallin periaatteiden soveltuvuutta Suomeen olisi mielenkiintoista tutkia. Lisäksi näkisimme hyödyllisenä interventiomallin suomentamisen.
Asiasanat: lapsi, toimintaterapia, ohjaus, lähiverkosto, perhekeskeisyys