Improving Purchasing Process in an International Company
Vaaranrinta, Henri (2021)
Vaaranrinta, Henri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102162359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102162359
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tutkii ostoprosessin kehittämistä kansainvälisessä toimitusketjussa. Nykyisenään ostoprosessi ja sen käsittely on monivaiheinen ja yrityksen siirtyessä uuteen ERP-järjestelmään prosessin yksinkertaistaminen on ajankohtaista.
Työssä ostoprosessia kuvataan hetkestä, kun jakelija tekee tilauksen järjestelmään, hetkeen kun tilaus lähetetään varastosta jakelijalle. Saadakseen kokonaisvaltaisen kuvan prosessista, prosessiin osallistuvia henkilöitä haastatellaan ja dokumentteja analysoidaan. Dokumentit sisältävät tietoa jo olemassa olevista prosessikuvauksista, sekä dataa historiallisiin tilaustietoihin liittyen. Nykytila-analyysi pohjautuu haastatteluihin sekä dokumentteihin, joiden jälkeen kirjallisuuskatsauksessa paneudutaan parhaisiin metodeihin prosessin kehityksen kannalta.
Prosessin haasteet nykyisyydessään liittyvät prosessin monimutkaisuuteen sen sisältäessä useita osapuolia ja päätöksentekopisteitä, jotka hidastavat prosessin etenemistä. Työtekijöiden osallistuminen jatkuvan parantamisen metodeihin ovat myös oleellinen osa työtä ja prosessin kehittämistä tulevaisuutta ajatellen. Tuomalla ilmi pullonkauloja sekä parannusehdotuksia yritys pystyy ajamaan ERP-implementointiprojektin läpi onnistuneesti niin että prosessi hiotaan mahdollisimman yksinkertaiseksi ja jälkikäteen tehtäviä muutoksia järjestelmässä on mahdollisimman vähän.
Opinnäytetyön lopputulos on lista parannusehdotuksia niin operatiivisella kuin johdon tasolla kehittääkseen mahdollisimman tehokkaan toimitusketjun toimittajalta loppuasiakkaalle, jolla saadaan säästettyä kustannuksissa sekä parannettua asiakastyytyväisyyttä.
Työssä ostoprosessia kuvataan hetkestä, kun jakelija tekee tilauksen järjestelmään, hetkeen kun tilaus lähetetään varastosta jakelijalle. Saadakseen kokonaisvaltaisen kuvan prosessista, prosessiin osallistuvia henkilöitä haastatellaan ja dokumentteja analysoidaan. Dokumentit sisältävät tietoa jo olemassa olevista prosessikuvauksista, sekä dataa historiallisiin tilaustietoihin liittyen. Nykytila-analyysi pohjautuu haastatteluihin sekä dokumentteihin, joiden jälkeen kirjallisuuskatsauksessa paneudutaan parhaisiin metodeihin prosessin kehityksen kannalta.
Prosessin haasteet nykyisyydessään liittyvät prosessin monimutkaisuuteen sen sisältäessä useita osapuolia ja päätöksentekopisteitä, jotka hidastavat prosessin etenemistä. Työtekijöiden osallistuminen jatkuvan parantamisen metodeihin ovat myös oleellinen osa työtä ja prosessin kehittämistä tulevaisuutta ajatellen. Tuomalla ilmi pullonkauloja sekä parannusehdotuksia yritys pystyy ajamaan ERP-implementointiprojektin läpi onnistuneesti niin että prosessi hiotaan mahdollisimman yksinkertaiseksi ja jälkikäteen tehtäviä muutoksia järjestelmässä on mahdollisimman vähän.
Opinnäytetyön lopputulos on lista parannusehdotuksia niin operatiivisella kuin johdon tasolla kehittääkseen mahdollisimman tehokkaan toimitusketjun toimittajalta loppuasiakkaalle, jolla saadaan säästettyä kustannuksissa sekä parannettua asiakastyytyväisyyttä.