Seurantajärjestelmien kehittäminen infrahoidossa
Joona, Vesa (2012)
Joona, Vesa
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204134427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204134427
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan niitä ongelmia, jotka liittyvät infrahoidollisten töiden seurantajärjestelmien reaaliaikaisuuteen ja oikeellisuuteen. Lisäksi selvitetään, onko tuotetulla tiedolla todentamismahdollisuutta. Työkulttuurien muutoksista johtuvat asiakkaiden laatu- ja raportointivaatimukset kiristyvät, sen johdosta myös järjestel-mien on kehityttävä. Raportoinnit on saatava automaattisesti suoraan omiin ja asi-akkaan järjestelmiin. Tiedot kunnossapitokaluston toimenpiteistä tulee pystyä ke-räämään ajantasaisesti, helposti ja vaivattomasti.
Seurantajärjestelmien tutkiminen lähtee siitä ajatuksesta, millaisia mahdollisuuksia muuttunut aika ja teknologia tarjoaa nykyisiin seurantajärjestelmiin. Tutkimuksen tarkoituksena on kehittää hoitoprosessien seurannan työkaluja Destia Oy:lle. Kehit-täminen perustuisi mobiilipohjaiseen työn- ja laadunseurantaan. Tietoverkkojen ke-hittyneet työasemat ovat tuoneet mukanaan uudenlaisen mahdollisuuden kehittää seurantajärjestelmien tietotekniikkaympäristöjä.
Tutkimuksessa haastateltiin asiantuntijoita, projektilla työskenteleviä ja tilaajan edus-tajia seurantajärjestelmien nykytilasta. Lisäksi tutkimuksessa verrattiin nykytilan mu-kaisia järjestelmiä reaaliaikaiseen järjestelmään. Tutkimuksessa myös vertailtiin niitä eroavaisuuksia, joita erilaiset järjestelmät samasta asiasta tuottavat. Tutkimuksesta selviävät tietokantojen varastoinnin ja erilaisten rekisterien ylläpidon haasteet ja vel-vollisuudet. Järjestelmien lainalaisuudet ja -mukaisuudet tulee hoitaa niiden sään-nösten mukaisesti, joita kulloinkin on säädetty.
Tutkimustuloksissa korostuvat töiden tilaajien asettamat sopimuskohtaiset vaati-mukset. Töiden tekemisen seurannan tulee olla reaaliaikaista ja se pitää pystyä kohdistamaan aina jollekin tieosalle yleisillä teillä. Perinteiset laskuihin liitettävät työlistat eivät näitä vaatimuksia täytä, joten toimintamallia on työstettävä samalla koko Destia Oy:tä varten.
Tutkimustulosten mukaan arkistointi ja jälkikäteen tehtävät tarkistukset, esim. vahin-gonkorvausten osalta helpottuvat sekä läpinäkyvyys tilaajan suuntaan paranee, kun seurantajärjestelmät saadaan toimiviksi.
Seurantajärjestelmien tutkiminen lähtee siitä ajatuksesta, millaisia mahdollisuuksia muuttunut aika ja teknologia tarjoaa nykyisiin seurantajärjestelmiin. Tutkimuksen tarkoituksena on kehittää hoitoprosessien seurannan työkaluja Destia Oy:lle. Kehit-täminen perustuisi mobiilipohjaiseen työn- ja laadunseurantaan. Tietoverkkojen ke-hittyneet työasemat ovat tuoneet mukanaan uudenlaisen mahdollisuuden kehittää seurantajärjestelmien tietotekniikkaympäristöjä.
Tutkimuksessa haastateltiin asiantuntijoita, projektilla työskenteleviä ja tilaajan edus-tajia seurantajärjestelmien nykytilasta. Lisäksi tutkimuksessa verrattiin nykytilan mu-kaisia järjestelmiä reaaliaikaiseen järjestelmään. Tutkimuksessa myös vertailtiin niitä eroavaisuuksia, joita erilaiset järjestelmät samasta asiasta tuottavat. Tutkimuksesta selviävät tietokantojen varastoinnin ja erilaisten rekisterien ylläpidon haasteet ja vel-vollisuudet. Järjestelmien lainalaisuudet ja -mukaisuudet tulee hoitaa niiden sään-nösten mukaisesti, joita kulloinkin on säädetty.
Tutkimustuloksissa korostuvat töiden tilaajien asettamat sopimuskohtaiset vaati-mukset. Töiden tekemisen seurannan tulee olla reaaliaikaista ja se pitää pystyä kohdistamaan aina jollekin tieosalle yleisillä teillä. Perinteiset laskuihin liitettävät työlistat eivät näitä vaatimuksia täytä, joten toimintamallia on työstettävä samalla koko Destia Oy:tä varten.
Tutkimustulosten mukaan arkistointi ja jälkikäteen tehtävät tarkistukset, esim. vahin-gonkorvausten osalta helpottuvat sekä läpinäkyvyys tilaajan suuntaan paranee, kun seurantajärjestelmät saadaan toimiviksi.