Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Yrityksen SaaS-palvelujen toimintavarmuuden kartoitus ja kehitys

Vitikainen, Antti (2012)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Vitikainen_Antti.pdf (1.050Mt)
Lataukset: 


Vitikainen, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204164478
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli kartoittaa TypingMaster Finland Oy:n SaaS-palveluiden toimintavarmuus ja parantaa sitä mahdollisuuksien mukaan. Tavoitteena oli, että palveluiden vikasietoisuutta saataisiin parannettua.

Työssä selvitettiin, mitkä tekijät ovat olennaisimpia SaaS-palvelujen toimintavarmuutta ajatellen. Jo alkuvaiheissaa kävi ilmi, miten suuressa roolissa data on SaaS-palveluissa. Tämän takia työssä pureuduttiin hyvin laajalti datan varmuuskopiointiin ja palautukseen.

Insinöörityön käytännön osuudessa kartoitettiin ensin yrityksen SaaS-palvelujen varmuuskopiointijärjestelmä, joka todettiin puutteelliseksi. Tämän jälkeen järjestelmä rakennettiin uusiksi saatavilla olevia resursseja hyväksi käyttäen. SaaS-palveluille rakennettiin Cold Standby ja Hot Standby -palautusjärjestelmien välimaastossa oleva järjestelmä MySQL-replikaation avulla. Periaatteena oli, että molemmilla SaaS-palvelimilla olisi samat konfiguraatiot, ohjelmistot ja data, mutta vain toinen olisi aktiivisena kerrallaan. Molemmissa silti on jatkuvasti aktiivisia palveluja, joten järjestelmästä tehtiin ristikkäinen.

Replikaation lisäksi rakennettiin varmuuskopiointijärjestelmä, joka lataa palveluiden päivittäiset varmuuskopiot talteen. Tämän jälkeen ne myös arkistoidaan asianmukaisesti. Sama järjestelmä implementoitiin myös yrityksen sisäisiin palveluihin, sillä muun muassa asiakasdata todettiin SaaS-palveluilla elintärkeäksi.

Yrityksen SaaS-palveluiden uhat kartoitettiin vielä tehtyjen muutosten jälkeen. Myös mahdolliseen palautumiseen varauduttiin niin, että palvelujen palauttaminen olisi mahdollisimman yksinkertainen toimenpide.

Tavoitteisiin päästiin, sillä yrityksen SaaS-palveluiden toimintavarmuutta saatiin parannettua merkittävästi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste