Palvelumuotoilun menetelmät digitaalisten palveluiden suunnittelussa
Salo, Heidi (2020)
Salo, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102162360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102162360
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää, että miten palvelumuotoilua voidaan hyödyntää digitaalisia palveluita suunniteltaessa sekä miten sen avulla voidaan saada kilpailuetua. Aiheen tutkiminen auttoi ymmärtämään palvelumuotoilun moninaisuuden ja miten se palvelee yritysten ja kuluttajien tarpeita. Työhön olen pyrkinyt valitsemaan tavoitteelle olennaiset palvelumuotoilun menetelmät ja tutkinut palvelumuotoilun prosessia. Vaikka palvelumuotoilun hyötyjä on paljon, tulee kuitenkin varautua mahdollisiin haasteisiin. Tutkimusaineisto kerättiin palvelumuotoiluun, käyttöliittymäsuunnitteluun ja palvelumuotoilun prosessiin liittyvistä lähteistä, kuten kirjallisuudesta ja internet lähteistä. Aineistoa käytettiin monipuolisesti tutkimuksen teoriaosiossa. Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Käytetty aineisto on pääsääntöisesti tekstiä, jota analysoitiin eri menetelmillä. Aineiston hankintamenetelminä käytettiin valmiita kirjoitettuja dokumentteja, valmiita haastatteluja sekä kokonaistutkimuksia. Tutkimustulosten perusteella tärkeimmiksi palvelumuotoilun menetelmiksi muodostuivat menetelmät, joiden avulla päästään mahdollisimman lähelle palvelun loppukäyttäjiä. Menetelmiä tähän tavoitteeseen päästäkseen ovat palvelumuotoilun yhteiskehittämisen menetelmät. Näin saadaan tarpeeksi palautetta asiakkailta jo palvelun suunnitteluvaiheessa.