Kulttuurituottajasta pelituottajaksi urasuunnittelun keinoilla : Pelituottajan urapolku Suomessa
Toimela, Iida (2021)
Lataukset:
Toimela, Iida
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102162367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102162367
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään kulttuurituottajan reittiä pelituottajaksi ja urasuunnittelun mahdollisuuksia auttaa pelialalle pääsyssä. Työssä selvitetään myös nykyisten pelituottajien urapolkuja sekä heidän kompetenssejaan. Työn tilaaja on pelialan ammattiliitto Game Makers of Finland.
Tietopohjana käytetään urasuunnittelua sekä tutkimuksia koulusta työelämään siirtymisestä. Tietopohjassa tutustutaan opiskelijan työllistymisen tilanteeseen, osaamisvajeeseen sekä urasuunnittelun erilaisiin työkaluihin. Näitä ovat muun muassa tavoitteiden asettaminen, kukkaharjoite työminän tuntemiseen, uramuotoilu ja lean-ajattelun soveltaminen urasuunnittelussa.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus siitä, miten kulttuurituottaja voi tulla pelituottajaksi. Aihetta lähdettiin selvittämään käyttämällä menetelminä kyselyä, haastattelua ja dokumenttianalyysia. Kysely suunnattiin pelituottajille itselleen ja haastattelu pelialalla toimiville rekrytoijille. Dokumenttianalyysilla vertailtiin pelialan AMK-tasoisten koulutusten ja Metropolian kulttuurituotannon tarjoamaa taitopohjaa.
Tuloksissa esiin nousivat pelituottajiin kohdistuvat odotukset osaamisen suhteen ja pelialan koulutusten puute tuotannollisten taitojen opetuksessa. Selvityksessä tuli ilmi, ettei osaamisvaje vaikuta niin vahvasti pelialalla kuin muilla aloilla. Lisäksi huomattiin, että pelialalla tuottajan osaaminen nähdään usein alitajuntaisesti jatkeena muulle alan osaamiselle, eikä alusta asti omana alueenaan.
Kehitysehdotuksissa kerätään yhteen vinkit kulttuurituottajalle, joka haluaa pelialalle. Vinkeissä on muun muassa harrastuneisuudesta, verkostoistumisesta ja alan tuntemuksesta. Lisäksi avataan tarkemmin kukkaharjoitetta, jonka avulla tutustutaan laajasti työminään omien taitojen, tarpeiden ja halujen kautta. Kukkaharjoite jakaa työminän teemat seitsemään terälehteen, jotka olen esitellyt kysymyksinä, jotka ohjaavat omien ominaisuuksien tunnistamisessa.
Tietopohjana käytetään urasuunnittelua sekä tutkimuksia koulusta työelämään siirtymisestä. Tietopohjassa tutustutaan opiskelijan työllistymisen tilanteeseen, osaamisvajeeseen sekä urasuunnittelun erilaisiin työkaluihin. Näitä ovat muun muassa tavoitteiden asettaminen, kukkaharjoite työminän tuntemiseen, uramuotoilu ja lean-ajattelun soveltaminen urasuunnittelussa.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus siitä, miten kulttuurituottaja voi tulla pelituottajaksi. Aihetta lähdettiin selvittämään käyttämällä menetelminä kyselyä, haastattelua ja dokumenttianalyysia. Kysely suunnattiin pelituottajille itselleen ja haastattelu pelialalla toimiville rekrytoijille. Dokumenttianalyysilla vertailtiin pelialan AMK-tasoisten koulutusten ja Metropolian kulttuurituotannon tarjoamaa taitopohjaa.
Tuloksissa esiin nousivat pelituottajiin kohdistuvat odotukset osaamisen suhteen ja pelialan koulutusten puute tuotannollisten taitojen opetuksessa. Selvityksessä tuli ilmi, ettei osaamisvaje vaikuta niin vahvasti pelialalla kuin muilla aloilla. Lisäksi huomattiin, että pelialalla tuottajan osaaminen nähdään usein alitajuntaisesti jatkeena muulle alan osaamiselle, eikä alusta asti omana alueenaan.
Kehitysehdotuksissa kerätään yhteen vinkit kulttuurituottajalle, joka haluaa pelialalle. Vinkeissä on muun muassa harrastuneisuudesta, verkostoistumisesta ja alan tuntemuksesta. Lisäksi avataan tarkemmin kukkaharjoitetta, jonka avulla tutustutaan laajasti työminään omien taitojen, tarpeiden ja halujen kautta. Kukkaharjoite jakaa työminän teemat seitsemään terälehteen, jotka olen esitellyt kysymyksinä, jotka ohjaavat omien ominaisuuksien tunnistamisessa.