Työnantajien asiakastyytyväisyys työnvälityspalveluihin : Siilinjärven työ- ja elinkeinotoimisto
Partanen, Anne (2012)
Partanen, Anne
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204224803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204224803
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Siilinjärven työ- ja elinkeinotoimisto, jonka toimipaikat sijaitsevat Siilinjärvellä, Lapinlahdella, Nilsiässä ja Juankoskella. Työ- ja elinkeinotoimistot kuuluvat työ- ja elinkeinoministeriön hallinnon alaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää työnantajien asiakastyytyväisyyttä työnvälityspalveluihin ja saada palautetta työnvälityspalveluiden kehittämiseksi. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja kysely lähetettiin 110 vastaanottajalle sähköisenä kyselynä sähköpostitse ja seitsemälle vastaanottajalle kysely lähetettiin kirjeitse. Vastauksia saatiin 46, mikä on 39 % kaikista kyselyn saaneista.
Teoriaosuudessa käsiteltiin työ- ja elinkeinotoimistojen taustatietoja kuten työhallinnon organisaatiota, historiaa ja nykytilannetta sekä esiteltiin keskeisimmät palvelut työnantajille. Lisäksi työssä kerrottiin asiantuntijapalvelun laatuun vaikuttavista asioista kuten osaamisesta ja sisäisestä markkinoinnista.
Tutkimustulokset osoittivat, että työnantajat ovat kokeneet saamansa työnvälityspalvelun hyväksi Siilinjärven työ- ja elinkeinotoimistossa. Joitakin kehittämiskohteita nousi myös esille esimerkiksi palvelun tasalaatuisuuden, joustavuuden ja nopeuden osalta.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimustuloksia työnantajapalveluiden kehittämistyössä. Tulokset ovat käytettävissä myös vertailupohjaksi, mikäli toimeksiantaja tekee jatkotutkimuksia työnantajien tyytyväisyydestä työnvälityspalveluihin Siilinjärven työ- ja elinkeinotoimiston toiminta-alueella.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää työnantajien asiakastyytyväisyyttä työnvälityspalveluihin ja saada palautetta työnvälityspalveluiden kehittämiseksi. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja kysely lähetettiin 110 vastaanottajalle sähköisenä kyselynä sähköpostitse ja seitsemälle vastaanottajalle kysely lähetettiin kirjeitse. Vastauksia saatiin 46, mikä on 39 % kaikista kyselyn saaneista.
Teoriaosuudessa käsiteltiin työ- ja elinkeinotoimistojen taustatietoja kuten työhallinnon organisaatiota, historiaa ja nykytilannetta sekä esiteltiin keskeisimmät palvelut työnantajille. Lisäksi työssä kerrottiin asiantuntijapalvelun laatuun vaikuttavista asioista kuten osaamisesta ja sisäisestä markkinoinnista.
Tutkimustulokset osoittivat, että työnantajat ovat kokeneet saamansa työnvälityspalvelun hyväksi Siilinjärven työ- ja elinkeinotoimistossa. Joitakin kehittämiskohteita nousi myös esille esimerkiksi palvelun tasalaatuisuuden, joustavuuden ja nopeuden osalta.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimustuloksia työnantajapalveluiden kehittämistyössä. Tulokset ovat käytettävissä myös vertailupohjaksi, mikäli toimeksiantaja tekee jatkotutkimuksia työnantajien tyytyväisyydestä työnvälityspalveluihin Siilinjärven työ- ja elinkeinotoimiston toiminta-alueella.