Tervetuloa työpaikallemme! : esittelyvideo Vallilan työ- ja valmennuskeskuksesta sosiokulttuurisen innostamisen keinoin
Raekallio, Elina; Rajala, Sanna (2012)
Raekallio, Elina
Rajala, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255018
Tiivistelmä
Tämän monimuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli osallistaa Vallilan työ- ja valmennuskeskuksen kehitysvammaisia työntekijöitä sekä ohjaajia prosessiin, jonka tuotoksena syntyi esittelyvideo työpaikasta. Järjestämämme toiminta Vallilan työ- ja valmennuskeskuksessa koostui suunnittelupajojen toiminnasta sekä videon kuvaamistilanteista. Tavoitteena työyhteisön osallistamisen lisäksi oli saada kehitysvammaiset huomaamaan kykynsä ja mahdollisuutensa osallistua ja vaikuttaa lähiympäristönsä asioihin. Tavoitteena oli myös saada aikaan esittelyvideo, jonka avulla yksikössä vierailevat ihmiset saisivat mahdollisimman kattavan kuvan Vallilan työ- ja valmennuskeskuksen toiminnasta.
Toiminnan taustalla oli sosiokulttuurisen innostamisen teoria, jonka näkemysten pohjalta toiminta suunniteltiin ja toteutettiin. Työyhteisöä osallistettiin sekä videon suunnitteluun että kuvaamiseen niin, että mahdollisimman moni halukas pääsi osallistumaan videon tekemiseen.
Työyhteisö koki videontekoprosessin tärkeänä ja työntekijät olivat mielissään, kun pääsivät vaikuttamaan videon sisältöön ja osallistumaan sen tekemiseen. Video tulee olemaan aktiivisessa käytössä työelämässä ja se tulee palvelemaan sekä asiakkaiden että alan opiskelijoiden perehdytystä. Video tulee toimimaan myös hyvänä välineenä esiteltäessä talon toimintaa muille yhteistyötahoille.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kehitysvammaisilla on kiinnostusta ja kykyjä osallistua itseään koskevien asioiden kehittämiseen. Heiltä löytyy paljon tietoja ja taitoja, jotka tulisi huomioida tilanteissa, joissa he voivat myös itse olla mukana.
Toiminnan taustalla oli sosiokulttuurisen innostamisen teoria, jonka näkemysten pohjalta toiminta suunniteltiin ja toteutettiin. Työyhteisöä osallistettiin sekä videon suunnitteluun että kuvaamiseen niin, että mahdollisimman moni halukas pääsi osallistumaan videon tekemiseen.
Työyhteisö koki videontekoprosessin tärkeänä ja työntekijät olivat mielissään, kun pääsivät vaikuttamaan videon sisältöön ja osallistumaan sen tekemiseen. Video tulee olemaan aktiivisessa käytössä työelämässä ja se tulee palvelemaan sekä asiakkaiden että alan opiskelijoiden perehdytystä. Video tulee toimimaan myös hyvänä välineenä esiteltäessä talon toimintaa muille yhteistyötahoille.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kehitysvammaisilla on kiinnostusta ja kykyjä osallistua itseään koskevien asioiden kehittämiseen. Heiltä löytyy paljon tietoja ja taitoja, jotka tulisi huomioida tilanteissa, joissa he voivat myös itse olla mukana.