Vetovoimainen Kauppakeskus Iisalmi : Kaupungin kokoinen kauppakeskus
Ryhänen, Sanna; Miettinen, Jarmo (2012)
Ryhänen, Sanna
Miettinen, Jarmo
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265146
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Iisalmen kaupungissa on useamman vuoden ajan tehty kehitystyötä kaupunkikeskustan elävöittämiseksi ja kaupungin kaupallisen vetovoiman kasvattamiseksi. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää iisalmelaisten yrittäjien mielipiteitä Iisalmen kaupungin vetovoimaisuudesta, Kauppakeskus Iisalmi -markkinointikampanjan hyödyllisyydestä sekä kuluttajien ostokäyttäytymisessä tapahtuneista mahdollisista muutoksista. Lisäksi tavoitteena oli saada tutkimustietoa, joka mahdollistaisi laajemman kehitysyhteistyön kaupungissa toimivien kaupanalan yritysten sekä eri sidosryhmien kesken.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelminä sekä kvantitatiivista kyselytutkimusta että kvalitatiivista teemahaastattelua. Kyselytutkimus suoritettiin tammikuussa 2012 lähettämällä sähköinen kyselylomake iisalmelaisille kaupanalan yrittäjille. Kyselytutkimuksen perusjoukko muodostui niistä 218:sta Iisalmessa toimivasta kaupanalan yrittäjästä, joille voitiin lähettää kyselylomake sähköisesti. Kyselytutkimukseen vastasi 59 iisalmelaista yrittäjää. Tämän lisäksi helmikuussa 2012 tehtiin täydentävänä tutkimuksena teemahaastattelu, jossa olivat mukana opinnäytetyön toimeksiantaja sekä yhteistyökumppaneiden edustajat.
Tutkimustuloksista selviää, että Iisalmen kaupallinen vetovoima on tapahtuneiden muutosten myötä kehittynyt myönteiseen suuntaan viime vuosien aikana. Kauppakeskus Iisalmi -markkinointikampanja on otettu kaupungissa hyvin vastaan ja tutkimustulos vahvistaa, että tällaista yhteistyötä tarvitaan eri toimijoiden kesken. Lisäksi kaupungin ja seudun kuluttajien ostokäyttäytymisessä nähdään tapahtuneen viime vuosien aikana muutoksia, niin että Iisalmi valitaan useammin ensisijaiseksi ostospaikaksi. Tutkimustulokset vahvistivat ennakkonäkemyksiä kaupungin kaupallisesta vetovoimaisuudesta. Lisäksi tutkimus antoi paljon arvokasta avointa palautetta, jota voidaan tulevaisuudessa hyödyntää kaupungin kehittämistyössä.
Iisalmen kaupungissa on useamman vuoden ajan tehty kehitystyötä kaupunkikeskustan elävöittämiseksi ja kaupungin kaupallisen vetovoiman kasvattamiseksi. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää iisalmelaisten yrittäjien mielipiteitä Iisalmen kaupungin vetovoimaisuudesta, Kauppakeskus Iisalmi -markkinointikampanjan hyödyllisyydestä sekä kuluttajien ostokäyttäytymisessä tapahtuneista mahdollisista muutoksista. Lisäksi tavoitteena oli saada tutkimustietoa, joka mahdollistaisi laajemman kehitysyhteistyön kaupungissa toimivien kaupanalan yritysten sekä eri sidosryhmien kesken.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelminä sekä kvantitatiivista kyselytutkimusta että kvalitatiivista teemahaastattelua. Kyselytutkimus suoritettiin tammikuussa 2012 lähettämällä sähköinen kyselylomake iisalmelaisille kaupanalan yrittäjille. Kyselytutkimuksen perusjoukko muodostui niistä 218:sta Iisalmessa toimivasta kaupanalan yrittäjästä, joille voitiin lähettää kyselylomake sähköisesti. Kyselytutkimukseen vastasi 59 iisalmelaista yrittäjää. Tämän lisäksi helmikuussa 2012 tehtiin täydentävänä tutkimuksena teemahaastattelu, jossa olivat mukana opinnäytetyön toimeksiantaja sekä yhteistyökumppaneiden edustajat.
Tutkimustuloksista selviää, että Iisalmen kaupallinen vetovoima on tapahtuneiden muutosten myötä kehittynyt myönteiseen suuntaan viime vuosien aikana. Kauppakeskus Iisalmi -markkinointikampanja on otettu kaupungissa hyvin vastaan ja tutkimustulos vahvistaa, että tällaista yhteistyötä tarvitaan eri toimijoiden kesken. Lisäksi kaupungin ja seudun kuluttajien ostokäyttäytymisessä nähdään tapahtuneen viime vuosien aikana muutoksia, niin että Iisalmi valitaan useammin ensisijaiseksi ostospaikaksi. Tutkimustulokset vahvistivat ennakkonäkemyksiä kaupungin kaupallisesta vetovoimaisuudesta. Lisäksi tutkimus antoi paljon arvokasta avointa palautetta, jota voidaan tulevaisuudessa hyödyntää kaupungin kehittämistyössä.