Kehitysvammaisten palvelukoti Koivulan laatukäsikirjan laatimisprosessi
Leponiemi, Katja (2012)
Leponiemi, Katja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265212
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutusohjelma
Tekijä: Katja Leponiemi
Opinnäytetyön nimi: Kehitysvammaisten palvelukoti Koivulan laatukäsikirjan laatimisprosessi
Työn ohjaajat: Yliopettaja, TtT Lea Rissanen ja yliopettaja, TtT Liisa Kiviniemi
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Kevät 2012
Sivumäärä: 63 + 3 liitesivua
Tämän opinnäytetyönä tehdyn kehittämistyön tarkoituksena oli löytää kehittämisalueet ITE2-menetelmää hyödyntäen Koivulan kehitysvammaisten palvelukodin toiminnan kehittämiseksi ja laatukäsikirjan laatimiseksi. Työn tavoitteena oli hoitotyön laatukäsikirjan ensimmäisen version laatiminen ja sen käyttöönottaminen Koivulan kehitysvammaisten palvelukodissa.
Kehittämistyö tehtiin toimintatutkimuksena. Toiminnan laadun arviointiprosessi käynnistyi siten, että jokainen yksikön työntekijä täytti syksyllä 2010 ITE2-arviointilomakkeen. Tuloksena syntyi laatuprofiili, joka on yhteenveto yksilöarvioinnista ja kuvaa kokonaisarvioinnin tuloksia sekä tunnusluvuin että graafisesti. Laatuprofiilin avulla työyhteisö paikansi keskeiset kehittämistarpeensa ja valitsi konkreettiset kehittämistavoitteet ja keinot, kuinka asioita pyrittiin työyhteisössä parantamaan. Toimintatutkimusprosessin pyrkimyksenä oli tuottaa muutos, ja sen seurauksena syntyi laatukäsikirja, joka pyrkii saattamaan tehdyt havainnot käyttökelpoiseksi.
Palvelukodin toiminnan laadun nykytilaa kuvaava kysely toteutettiin ITE2-arviointimenetelmää käyttäen ja tulokset purettiin menetelmän ohjeistuksen mukaisesti. Työn tuloksena syntyi kehitysvammaisten palvelukoti Koivulan laatukäsikirjan ensimmäinen versio. Siinä on määritelty ja kuvattu palvelukodin hoito- ja asumispalvelutoiminta. Lisäksi laatukäsikirjan laatimisprosessin kuluessa ilmenneisiin puutteisiin vastattiin ja saatiin parannusta palvelukodin toimintaan. Osa kehittämistyön tuloksista voidaan nähdä jo laatukäsikirjan laatimisprosessin tuomina parannuksina.
Palvelukodin toiminnan kehittäminen jatkuu vielä tämän kehittämistyön ja laatukäsikirjan valmistumisen jälkeenkin jatkuvana kehittämisen mallina. Erityisesti laadunhallintajärjestelmän prosessin avaaminen ja kuvaaminen olisi kannattavaa tehdä selkiyttämään jatkuvaa kehittämistä. Laadun arvioiminen on alkua laatutyölle ja toiminnan laatujärjestelmälle. Varsinaiselle toiminnan kehittämistyölle on myös varattava aikaa perustehtävän rinnalla. Tulevaisuudessa laatukäsikirjan päivittäminen ja toiminnan arvioiminen ovat haasteita palvelukodin toiminnassa. Arvioinnin juurruttaminen osaksi toimintaa on haaste palvelukodin toiminnan seuraaville vuosille.
Asiasanat:
Kehitysvammaisuus, palveluasuminen, laatukäsikirja, toimintatutkimus
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutusohjelma
Tekijä: Katja Leponiemi
Opinnäytetyön nimi: Kehitysvammaisten palvelukoti Koivulan laatukäsikirjan laatimisprosessi
Työn ohjaajat: Yliopettaja, TtT Lea Rissanen ja yliopettaja, TtT Liisa Kiviniemi
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Kevät 2012
Sivumäärä: 63 + 3 liitesivua
Tämän opinnäytetyönä tehdyn kehittämistyön tarkoituksena oli löytää kehittämisalueet ITE2-menetelmää hyödyntäen Koivulan kehitysvammaisten palvelukodin toiminnan kehittämiseksi ja laatukäsikirjan laatimiseksi. Työn tavoitteena oli hoitotyön laatukäsikirjan ensimmäisen version laatiminen ja sen käyttöönottaminen Koivulan kehitysvammaisten palvelukodissa.
Kehittämistyö tehtiin toimintatutkimuksena. Toiminnan laadun arviointiprosessi käynnistyi siten, että jokainen yksikön työntekijä täytti syksyllä 2010 ITE2-arviointilomakkeen. Tuloksena syntyi laatuprofiili, joka on yhteenveto yksilöarvioinnista ja kuvaa kokonaisarvioinnin tuloksia sekä tunnusluvuin että graafisesti. Laatuprofiilin avulla työyhteisö paikansi keskeiset kehittämistarpeensa ja valitsi konkreettiset kehittämistavoitteet ja keinot, kuinka asioita pyrittiin työyhteisössä parantamaan. Toimintatutkimusprosessin pyrkimyksenä oli tuottaa muutos, ja sen seurauksena syntyi laatukäsikirja, joka pyrkii saattamaan tehdyt havainnot käyttökelpoiseksi.
Palvelukodin toiminnan laadun nykytilaa kuvaava kysely toteutettiin ITE2-arviointimenetelmää käyttäen ja tulokset purettiin menetelmän ohjeistuksen mukaisesti. Työn tuloksena syntyi kehitysvammaisten palvelukoti Koivulan laatukäsikirjan ensimmäinen versio. Siinä on määritelty ja kuvattu palvelukodin hoito- ja asumispalvelutoiminta. Lisäksi laatukäsikirjan laatimisprosessin kuluessa ilmenneisiin puutteisiin vastattiin ja saatiin parannusta palvelukodin toimintaan. Osa kehittämistyön tuloksista voidaan nähdä jo laatukäsikirjan laatimisprosessin tuomina parannuksina.
Palvelukodin toiminnan kehittäminen jatkuu vielä tämän kehittämistyön ja laatukäsikirjan valmistumisen jälkeenkin jatkuvana kehittämisen mallina. Erityisesti laadunhallintajärjestelmän prosessin avaaminen ja kuvaaminen olisi kannattavaa tehdä selkiyttämään jatkuvaa kehittämistä. Laadun arvioiminen on alkua laatutyölle ja toiminnan laatujärjestelmälle. Varsinaiselle toiminnan kehittämistyölle on myös varattava aikaa perustehtävän rinnalla. Tulevaisuudessa laatukäsikirjan päivittäminen ja toiminnan arvioiminen ovat haasteita palvelukodin toiminnassa. Arvioinnin juurruttaminen osaksi toimintaa on haaste palvelukodin toiminnan seuraaville vuosille.
Asiasanat:
Kehitysvammaisuus, palveluasuminen, laatukäsikirja, toimintatutkimus