Vanhempien osallistuminen Lippuniemen päiväkodin vanhempainryhmään
Määttä, Katriina; Kärkkäinen, Henna (2012)
Määttä, Katriina
Kärkkäinen, Henna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275358
Tiivistelmä
Tutkimme opinnäytetyössämme vanhempien osallistumista päiväkodin vanhempainryhmään. Opinnäytetyössä tutkittiin, minkä vuoksi vanhemmat osallistuvat vanhempainryhmään, mitkä tekijät estävät vanhempia osallistumasta ja miten vanhempainryhmää voi kehittää. Tutkimuksen tavoitteena
oli, että Lippuniemen päiväkoti saa tietoa vanhempien osallistumista edistävistä ja estävistä tekijöistä sekä kehittämisehdotuksista. Tutkimustuloksia käyttäen päiväkoti voi kehittää vanhempainryhmää ja vanhempaintoimintaa yhdessä vanhempainryhmän vanhempien kanssa. Opinnäytetyöllä haluttiin tehdä näkyväksi vanhempainryhmän merkitystä vanhemmille ja päiväkodille.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja eläytymismenetelmällä. Teemahaastatteluihin osallistuivat vanhempainryhmän vanhemmat ja päiväkodin työntekijät. Eläytymismenetelmään osallistuivat päiväkodin muut vanhemmat.
Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöistä analyysiä käyttäen.
Opinnäytetyön pohjana toimi teoreettinen viitekehys, jossa perehdyttiin vanhempaintoimintaan ja kasvatuskumppanuuteen. Tarkastelimme vanhempainryhmää sosiaalipedagogisesta näkökulmasta keskittyen osallisuuteen, yhteisöllisyyteen ja sosiokulttuuriseen innostamiseen. Lisäksi viitekehys
rakentui vanhempien vertaistuesta, vapaaehtoistoiminnasta ja sosiaalisesta pääomasta.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että vanhemmat osallistuvat vanhempainryhmään edistääkseen yhteisöllisyyttä ja vahvistaakseen kasvatuskumppanuutta. Tutkimuksesta tuli esille, että vanhempainryhmän vaativuus ja sitovuus estävät vanhempia osallistumasta. Kehittämisehdotuksissa ehdotettiin,
että vanhempainryhmällä tavoiteltaisiin enemmän yhteisöllisyyttä. Vanhempainryhmä on hyödyllinen kasvatuskumppanuuden kehittämisessä.
oli, että Lippuniemen päiväkoti saa tietoa vanhempien osallistumista edistävistä ja estävistä tekijöistä sekä kehittämisehdotuksista. Tutkimustuloksia käyttäen päiväkoti voi kehittää vanhempainryhmää ja vanhempaintoimintaa yhdessä vanhempainryhmän vanhempien kanssa. Opinnäytetyöllä haluttiin tehdä näkyväksi vanhempainryhmän merkitystä vanhemmille ja päiväkodille.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja eläytymismenetelmällä. Teemahaastatteluihin osallistuivat vanhempainryhmän vanhemmat ja päiväkodin työntekijät. Eläytymismenetelmään osallistuivat päiväkodin muut vanhemmat.
Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöistä analyysiä käyttäen.
Opinnäytetyön pohjana toimi teoreettinen viitekehys, jossa perehdyttiin vanhempaintoimintaan ja kasvatuskumppanuuteen. Tarkastelimme vanhempainryhmää sosiaalipedagogisesta näkökulmasta keskittyen osallisuuteen, yhteisöllisyyteen ja sosiokulttuuriseen innostamiseen. Lisäksi viitekehys
rakentui vanhempien vertaistuesta, vapaaehtoistoiminnasta ja sosiaalisesta pääomasta.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että vanhemmat osallistuvat vanhempainryhmään edistääkseen yhteisöllisyyttä ja vahvistaakseen kasvatuskumppanuutta. Tutkimuksesta tuli esille, että vanhempainryhmän vaativuus ja sitovuus estävät vanhempia osallistumasta. Kehittämisehdotuksissa ehdotettiin,
että vanhempainryhmällä tavoiteltaisiin enemmän yhteisöllisyyttä. Vanhempainryhmä on hyödyllinen kasvatuskumppanuuden kehittämisessä.